Prawo Przedsiębiorcy 31/2005 z 01.08.2005 [dodatek: Prawo Przedsiębiorcy, str. 73]
Data publikacji: 01.08.2005
Kto ponosi koszty sądowe w sprawach pracowniczych i ubezpieczeniowych?
Czy pracodawca jest zwolniony od opłat sądowych w sprawach z zakresu prawa pracy? Czy pracownik powinien zwrócić koszty procesu poniesione przez pracodawcę? Kiedy pracodawca i pracownik ponoszą koszty sądowe?
Ryszard Sadlik
sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach
Postępowanie sądowe w sprawach pracowniczych oraz sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych (art. 459-4777 k.p.c.) uregulowane jest w sposób szczególny, w stosunku do ogólnych zasad procesowych. Odrębność ta dotyczy także i obowiązku ponoszenia kosztów sądowych. Dlatego też warto zwrócić większą uwagę na te unormowania, gdyż mają one istotne znaczenie zarówno dla pracodawców, jak i pracowników w razie procesu przed sądem pracy lub ubezpieczeń społecznych.
Kto jest zwolniony od opłat?
Zgodnie z art. 463 k.p.c. pracownik dochodzący roszczeń z zakresu prawa pracy oraz ubezpieczony nie mają obowiązku uiszczania opłat sądowych. Zwolnienie to stosuje się także w sprawie o ustalenie istnienia stosunku pracy, wytoczonej z powództwa inspektora pracy.
Ponadto wydatki związane z czynnościami podejmowanymi w toku postępowania w sprawach o roszczenia pracownika ponosi tymczasowo Skarb Państwa. W orzeczeniu kończącym postępowanie sąd rozstrzyga o tych wydatkach stosując odpowiednio przepisy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, z tym że obciążenie pracownika tymi wydatkami może nastąpić tylko w wyjątkowych sytuacjach. Natomiast nie jest możliwe obciążenie ubezpieczonego.
