Motywowanie pozafinansowe
Wszelkie inwestycje w politykę personalną są daremne, jeśli firma nie ma podstawowej wiedzy o potrzebach i preferencjach zatrudnionych. Ważne jest, by wiedzieć, czym pracownicy kierują się przy wyborze organizacji, w której będą pracować, oraz jakie są najważniejsze czynniki budujące ich lojalność względem pracodawcy.
Raport "Świadczenia Pozapłacowe - oczekiwania a rzeczywistość" to efekt kompleksowego badania, przeprowadzonego przez Grafton Recruitment przy współpracy z Sodexo Benefits and Rewards Services w październiku 2014 r., w którym udział wzięło ponad 2 tys. osób z całej Polski, z różnych sektorów gospodarki i reprezentujących wszystkie poziomy stanowisk. Podstawowym wnioskiem płynącym z raportu jest różna skuteczność sposobów motywowania pracowników, zależna od struktury zatrudnienia, wieku i płci członków zespołu, a także branży, w której pracują. Dlatego efektywny system motywacji powinien być różnorodny i uwzględniać indywidualne potrzeby wszystkich zatrudnionych.
Broń w walce o talenty
Coraz częściej pojawiają się sygnały o trudnościach w dostosowaniu programów motywacyjnych do oczekiwań pracowników. Atrakcyjne wynagrodzenie zasadnicze już nie wystarcza, znaczenia nabiera również system świadczeń pozapłacowych. W konsekwencji decyzja o podjęciu pracy w danej firmie jest często podejmowana na podstawie oferowanych przez pracodawcę dodatków. Przemyślany i atrakcyjny program świadczeń jest w stanie znacząco zwiększyć konkurencyjność firmy w rywalizacji o najlepszych pracowników i pozwolić zbudować silny, stabilny i profesjonalny zespół (wykres 1).
