Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-05-17

Szkolenie pracowników

Pracownik powinien podejmować starania w celu podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych, pracodawca zaś ma obowiązek ułatwiania mu tego zadania. Do zadań pracodawcy należy również przeprowadzanie systematycznych szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Adrianna Jasińska-Cichoń
Wśród obowiązków, jakie przepisy prawa pracy nakładają na pracodawców w związku z zatrudnieniem pracowników, a które zostały przykładowo wymienione w art. 94 Kodeksu pracy i stanowią odbicie sformułowanych w art. 15 i 17 Kodeksu pracy podstawowych zasad prawa pracy, znajdują się m.in. obowiązki prowadzenia systematycznych szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Odpowiadają im w tym zakresie obowiązki pracowników wynikające z art. 100 § 1 k.p. oraz art. 211 pkt 1 k.p.
Zgodnie z ich postanowieniami pracownicy zobowiązani są do starannego i sumiennego wykonywania pracy, a więc również do systematycznego i ciągłego kształcenia się, a także do znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, brania udziału w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu oraz poddawania się wymaganym egzaminom sprawdzającym.
Niniejsze opracowanie ma na celu szczegółowe omówienie zagadnień związanych z podnoszeniem przez pracowników kwalifikacji zawodowych oraz przeprowadzaniem szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych
Na wstępie należy zauważyć, iż obowiązek pracodawcy określony w art. 94 pkt 6 k.p., polegający na ułatwianiu pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, nie oznacza, że pracownicy mogą (mają roszczenie) domagać się na tej podstawie od pracodawcy określonego udziału w podnoszeniu swoich zawodowych kwalifikacji, polegającego na przykład na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkolenia, którego tematyką byliby zainteresowani. Takie stanowisko znajduje poparcie w wyroku Sądu Najwyższego z 25 maja 2000 r. (I PKN 657/99, OSNP z 2001/22/660), w którym Sąd Najwyższy uznał, że obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 94 pkt 6 k.p.) nie oznacza, że pracownik może domagać się od pracodawcy zorganizowania i przeprowadzenia określonego rodzaju szkolenia (np. komputerowego).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00