Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-10-09

Zatrudnianie menedżerów

Jakub Kaniewski

Bartłomiej Sikora

Wstęp

W dobie szybkiego wzrostu gospodarki i systematycznie postępującego rozwoju polskich przedsiębiorstw niekwestionowaną rolę w tym rozwoju wciąż odgrywa czynnik ludzki. Pozyskanie specjalisty w danej branży, zanim zrobi to konkurencja, staje się zadaniem coraz trudniejszym. Gdy jednak - po trwającej tygodniami rekrutacji - wybierzemy odpowiedniego kandydata, pojawia się kolejny problem. Jak związać się z menedżerem, tak aby obie strony były usatysfakcjonowane?

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, przedstawiamy najważniejsze problemy związane z zatrudnieniem osób zarządzających. W publikacji omówiono nieuregulowaną przepisami Kodeksu pracy formę zatrudnienia - kontrakt menedżerski oraz zasady rozliczania z fiskusem.

Pojawienie się w Polsce kontraktu menedżerskiego było nierozerwalnie związane z transformacją gospodarczą i przekształceniami własnościowymi. Zadania restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstw można było powierzyć jedynie wysokiej klasy fachowcowi od zarządzania. Kontrakt może być zawarty przez przedsiębiorstwo (także spółkę) zarówno z osobami fizycznymi, jak i przedsiębiorcami prowadzącymi działalność na własny rachunek.

Kontrakt menedżerski jest umową cywilną. W żadnym akcie prawnym nie znajdziemy jednak odpowiedniej regulacji dotyczącej tej materii, a nawet definicji (brak odpowiednich regulacji w części szczególnej Kodeksu cywilnego). Kontrakt jest zaliczany do tzw. umów nienazwanych, tzn. jest przejawem zasady swobody umów w prawie cywilnym (dopuszczalność tworzenia tego rodzaju umów wynika z art. 353 k.c. - jej granice określają przepisy ustawy, zasady współżycia społecznego oraz natura zobowiązaniowego stosunku prawnego). W literaturze często przyjmuje się, że kontrakt menedżerski to umowa, na mocy której przyjmujący zlecenie (menedżer) zobowiązuje się za wynagrodzeniem do wykonywania czynności zarządu przedsiębiorstwem zleceniodawcy (przedsiębiorcy) na jego rachunek i ryzyko, przy czym prowadzi on przedsiębiorstwo w imieniu własnym bądź cudzym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00