Obsługa ekonomiczno-administracyjna szkół i placówek publicznych i niepublicznych
Wstęp
Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, kompleksowo regulujące zasady organizowania obsługi:
● administracyjnej,
● finansowej,
● organizacyjnej
jednostek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Swoim zakresem ustawa ta objęła także instytucje kultury oraz inne zaliczane do sektora finansów publicznych osoby prawne, utworzone na podstawie odrębnych ustaw. Nowe przepisy wprowadzają warianty możliwych do zastosowania rozwiązań i zostały umiejscowione w przepisach ustrojowych określających zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego poszczególnych szczebli.
Istniejące zespoły obsługi mogą funkcjonować na dotychczasowych zasadach do 31 grudnia 2016 r. Do tego czasu samorządy organizujące wspólną obsługę muszą podjąć konkretne czynności w celu dostosowania zespołów obsługi do nowych uregulowań. Tematyka poruszona w Poradniku adresowana jest przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego, istniejących zespołów obsługi i dyrektorów szkół. Zagadnienia poruszone w Poradniku nawiązują do tematów budzących wątpliwości i rozbieżności interpretacyjne, co przesądza o jego praktycznym charakterze. Ponadto został on uzupełniony o wzory, które mogą stać się pomocnym narzędziem przy podejmowaniu czynności związanych z zapewnieniem wspólnej obsługi na terenie działania danej jednostki samorządu terytorialnego.
1. Obowiązki organów prowadzących wobec szkół i placówek
Przepisy ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty) nakładają na organ prowadzący określone prawa i obowiązki. W szczególności organ prowadzący odpowiada za działalność szkół i placówek. Zadania organów prowadzących przesunięte są na obszar organizacyjny, administracyjny, a przede wszystkim finansowy.
1.1. Podmioty wykonujące zadania organów prowadzących
Szkoła lub placówka oświatowa jest zakładana i prowadzona przez jej organ prowadzący. Zasada prowadzenia szkoły lub placówki przez konkretny podmiot stanowi nieodłączny aspekt jej funkcjonowania. Organ prowadzący ma ustawowe kompetencje do decydowania o sposobie realizacji zadań administracyjnych, organizacyjnych i finansowych przez prowadzoną jednostkę.
