Zasady tworzenia regulaminów - zagadnienia podstawowe
Regulamin to zespół szczegółowych zapisów określających postępowanie pracodawcy i pracowników oraz funkcjonowanie samego zakładu pracy na podstawie obowiązujących przepisów. Możliwość kształtowania takich wewnętrznych regulacji prawnych powinna pozostawać cały czas pod kontrolą ogólnych przepisów prawa pracy. Artykuł omawia proces tworzenia i wprowadzania zmian w regulaminach.
Regulaminy, jako przepisy wewnątrzzakładowe, to zbiór zasad kształtujących zakres praw i obowiązków zarówno pracowników, jak i pracodawców. W sferze budżetowej regulaminy odgrywają jednak rolę pomocniczą, gdyż w pierwszej kolejności należy posługiwać się przepisami pragmatyk służbowych - czyli przepisów szczególnych dotyczących danej grupy zawodowej. W kwestiach w nich nieuregulowanych zastosowanie znajdzie ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.). Nie należy zapominać również o rozporządzeniach jako aktach wykonawczych do wspomnianych ustaw.
Zarówno ustawy, jak i rozporządzenia są aktami wyższej rangi niż przepisy wewnątrzzakładowe. Zdarza się jednak, że obowiązujące przepisy prawa nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących np. wynagrodzeń czy organizacji pracy. Wówczas należy stosować postanowienia aktów z grupy kwalifikowanej jako pozaustawowe źródła prawa. Zalicza się do nich:
● układy zbiorowe pracy,
● regulaminy,
● statuty,
● porozumienia zbiorowe.
Katalog pozaustawowych źródeł prawa wynika bezpośrednio z art. 9 k.p., zgodnie z którym, ilekroć w k.p. jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy k.p. oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, określających prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na k.p. porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
