Przygotowanie jednostki do kontroli finansowej
Część III - Zobowiązania, koszty, wydatki
Wstęp
Każda jednostka sektora finansów publicznych może w dowolnym momencie zostać poddana kontroli w zakresie prawidłowości prowadzenia gospodarki finansowej.
Wyniki kontroli publikowane w biuletynach informacji publicznej wskazują, że wiele jednostek ma duże problemy z właściwym (zgodnym z prawem i ekonomiką wykonywanych zadań) prowadzeniem gospodarki finansowej, co więcej - określone nieprawidłowości powtarzają się w działaniu jednostek podczas kolejnych lat, mimo że instytucje kontrolne za każdym razem przekazują im odpowiednie zalecenia w celu wyeliminowania błędów.
Celem całego cyklu, który rozpoczęły wydane w 2015 r. dwa Poradniki:
● część I - Ustalanie polityki rachunkowości i prowadzenie ksiąg rachunkowych (PRB 10/2015),
● część II - Gospodarka kasowa i bankowa (PRB 11/2015),
jest usystematyzowanie i omówienie nieprawidłowości stwierdzanych w prowadzeniu gospodarki finansowej i rachunkowości różnych jednostek organizacyjnych sektora publicznego - co z pewnością zapewni lepsze poznanie tych zagadnień i umożliwi jednostkom ich samodzielne zidentyfikowanie (za pomocą dołączonych testów kontrolnych) oraz wyeliminowanie. Poradniki z tego cyklu z założenia mają służyć uświadomieniu kierownikom jednostek oraz głównym księgowym i kierownikom niższego szczebla ogromu pracy, jaki składa się na prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek organizacyjnych sektora publicznego, a także, że jest to system naczyń powiązanych, gdzie jedna nieprawidłowość pociąga za sobą inne, oraz że niewłaściwie wykonywane prace z zakresu rachunkowości mogą być przykrywką dla działań nielegalnych, w tym defraudacji środków publicznych i sprzeniewierzenia mienia publicznego.
W tym numerze są omówione nieprawidłowości stwierdzane w różnych typach jednostek sektora finansów publicznych w zakresie planowania, wykonywania i ewidencjonowania wydatków publicznych. Z Poradnika można dowiedzieć się m.in.:
