Prowadzenie ksiąg rachunkowych - komentarz do wymogów ustawy o rachunkowości - część II
Wstęp
Wszystkie jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, część z nich także przy uwzględnieniu szczególnych rozwiązań wynikających z konieczności zachowania zasad jawności i przejrzystości gospodarki finansowej sektora publicznego. Szczególne zasady prowadzenia gospodarki finansowej jednostek należących do sektora publicznego powodują, że powszechnie obowiązujące unormowania wynikające z ustawy o rachunkowości w różnych typach i rodzajach jednostek sektora publicznego podlegają wyłączeniu albo modyfikacji. Problemem tych jednostek jest nie tylko prawidłowe ustalenie zakresu obowiązujących je unormowań, lecz także nieznajomość Krajowych Standardów Rachunkowości w zakresie, w jakim mogą stanowić pomoc w rozwiązywaniu najczęstszych niejasności tych jednostek z prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Wiele wątpliwości powstaje także w związku z postępującą w coraz szybszym tempie informatyzacją procesów rachunkowości.
Celem dwuczęściowego cyklu Poradników jest przedstawienie praktycznego komentarza do rozdziału 2 ustawy o rachunkowości "Prowadzenie ksiąg rachunkowych", z uwzględnieniem rozwiązań, które powinny być stosowane w jednostkach sektora publicznego.
W części I (PRB 3/2017) omówiono przepisy art. 9-17 ustawy o rachunkowości dotyczące:
● języka i waluty prowadzenia ksiąg rachunkowych,
● ustalania i zawartości dokumentacji opisującej politykę rachunkowości,
● miejsca prowadzenia ksiąg rachunkowych,
● czynności składających się na zamykanie i otwieranie ksiąg rachunkowych,
● ogólnych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych techniką ręczną i komputerową,
● ogólnych zasad prowadzenia dziennika, księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych.
W części II omówiono przepisy art. 18-25 ustawy o rachunkowości dotyczące:
● zasad sporządzania zestawień obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawień sald kont ksiąg pomocniczych,
