Samorządowiec wybrany na posła
W tym artykule omówione zostaną podstawowe regulacje dotyczące różnorodnych przerw w pracy przewidziane w przepisach, a także zwolnień od pracy.
Zgłoszenie w ciągu 7 dni od przywrócenia do pracy gotowości niezwłocznego jej podjęcia (art. 48 § 1 k.p.) może być wobec pracodawcy dokonane przez każde zachowanie pracownika objawiające w dostateczny sposób jego zamiar kontynuacji reaktywowanego stosunku pracy.
Pracodawca zamierzający rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem będącym jednocześnie radnym musi uzyskać na to zgodę rady gminy. Wynika to ze szczególnej ochrony prawnej stosunku pracy radnego, określonej ustawowo.
Czy radny miasta pobierający około 1000 zł diety może jednocześnie pobierać zasiłek dla bezrobotnych lub świadczenie przedemerytalne? - Marian D. z Tarnobrzega.
Nasza pracownica pobiera zasiłek za okres niezdolności do pracy spowodowanej chorobą. Oprócz zatrudnienia pełni funkcję radnej. Okazało się, że w okresie orzeczonej na zwolnieniu lekarskim niezdolności do pracy uczestniczyła w sesji i komisji. Czy za dni, w których odbyły się sesja i komisja, pracownica ta utraciła prawo do zasiłku chorobowego?
Pracownik urzędu gminy uzyskał mandat radnego w wyniku wyborów uzupełniających w gminie, w której urzędzie jest zatrudniony. Czy pracownik ten może w dalszym ciągu wykonywać swoją pracę, czy w tej sytuacji powinien złożyć wypowiedzenie?
Sprawowanie mandatu przez radnego będącego jednocześnie pracownikiem wiąże się z nabyciem wielu uprawnień w sferze stosunków pracy.
Bezczynność organu (długotrwały brak odpowiedzi rady powiatu na wniosek o zgodę na rozwiązanie z radnym stosunku pracy) może być przedmiotem skargi jako nadużycie prawa z art. 8 k.p. lub art. 5 k.c. Jeżeli przyczyną rozwiązania stosunku pracy jest naruszenie obowiązków pracowniczych, to odprawa z art. 12 ustawy kominowej nie przysługuje, bez względu na sposób rozwiązania tego stosunku (wyrok Sądu Najwyższego
Może ona nie wyrazić takiej zgody, ale tylko wtedy, gdy podstawą modyfikacji w zatrudnieniu są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu. Ta obowiązująca od lat zasada często nie jest jednak właściwie rozumiana, o czym świadczą niedawne wyroki sądów administracyjnych
Radny, który prowadzi niepubliczną placówkę oświatową, w jednej gminie może stracić mandat, a w innej w podobnej sytuacji może go zachować. Eksperci winą za taki stan obarczają nieprecyzyjne przepisy
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zarządzenia poboru podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wskazania inkasentów oraz ustalenia wynagrodzenia za inkaso podatków i opłat lokalnych na terenie gminy. Zgodnie z treścią uchwały inkasentami wyznaczeni zostali sołtysi. Jak wynika z protokołu prac rady gminy, w głosowaniu nad uchwałą brali udział także radni, którzy są jednocześnie sołtysami. Czy tak
Powód? Brak publikacji aktu w dzienniku urzędowym województwa. Pojawia się pytanie, czy domagać się od radnych zwrotu wypłaconych kwot? A może dopuszczalna jest nowa uchwała z mocą wsteczną?
Już 7 kwietnia 2024 r. w całym kraju do wyścigu o mandaty radnych samorządowych stanie znaczna grupa kandydatów (w ostatnich wyborach w 2018 roku było to ponad 180 tys. osób). Niewątpliwie uzyskanie mandatu radnego w wyborach powszechnych jest dowodem docenienia i obdarzenia zaufaniem przez lokalną społeczność. Jednocześnie jest także nałożeniem pewnego rodzaju zobowiązania – godnego reprezentowania
Jak nowo powołani wójt, burmistrz lub prezydent oraz i ich zastępcy powinni ułożyć współpracę z radą gminy i zorganizować funkcjonowanie urzędu
Ustawodawca przewiduje różne tryby, w których radni mogą uzyskać informacje na temat działalności organu wykonawczego oraz jednostki samorządu terytorialnego. Trudno jednak uznać te przepisy za w pełni skuteczne