koniunktura
Udany rok, choć nie dla wszystkich
Branża transportowa może zaliczyć ubiegły rok do udanych. Zwłaszcza pod względem obsłużonych pasażerów oraz przewiezionych ładunków. W obu przypadkach odnotowano wzrost
W 2022 r. przewieziono w Polsce 2277 mln t ładunków. To o 1,1 proc. więcej niż przed rokiem i o 3,4 proc. w porównaniu do pandemicznego 2020 r. – wynika z danych GUS opublikowanych na koniec maja. Nie wszystkie sektory mają jednak powody do zadowolenia.
Samochody i samoloty w górę
Wolumen przewiezionych ładunków wzrósł w transporcie samochodowym, rurociągowym oraz lotniczym. Temu pierwszemu sprzyjał rozwój eksportu, a także zmiana jego struktury, w której spada udział produktów masowych, takich jak węgiel czy produkty mineralne. Rośnie natomiast udział innych produktów, jak choćby artykułów spożywczych, gdzie transport samochodowy idealnie się sprawdza. Nie bez znaczenia jest też rozwój infrastruktury drogowej i znacząca jej poprawa oraz duży wzrost cen usług w innych sektorach transportu. – Według danych Eurostatu Polska jest liderem transportu drogowego w Unii Europejskiej. My również zauważamy, że ta forma transportu jest ciągle najpopularniejsza m.in. ze względu na dostępność, coraz lepszą infrastrukturę i niższe koszty – komentuje Łukasz Rother, intermodal product manager w Rohlig SUUS Logistics, przyznając, że szczególnie w ciągu ostatniego roku zauważyć można jednak wzrost popytu na transport intermodalny. Wśród powodów jest to, że ogranicza on negatywny wpływ na środowisko naturalne m.in. ze względu na generowanie mniejszej ilości śladu węglowego czy obniżanie poziomu hałasu. – Poza aspektami środowiskowymi fracht intermodalny ma również wiele innych zalet, takich jak m.in. duża ładowność, możliwość transportu różnych gabarytów i dużych wolumenów jednocześnie. Ważnym aspektem jest także jedna jednostka ładunkowa – kontener lub naczepa intermodalna – która pozwala na uniknięcie kosztów przeładunku i ograniczenie ryzyka uszkodzenia towaru. Przewidujemy, że ten trend będzie się umacniał. Zapewne transport drogowy nadal będzie się cieszył dużą popularnością, jednak rosnąca świadomość firm w obszarze ekologii, również w kontekście usług logistycznych, wpłynie na zwiększenie popularności transportu intermodalnego w kolejnych latach – uważa Łukasz Rother.





