Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-02-21

Poradnia ubezpieczeniowa

  • W jaki sposób ZUS może wezwać ubezpieczonego na badanie w trakcie niezdolności do pracy
  • Na kim spoczywa ciężar dowodu, w sytuacji gdy ZUS kwestionuje ustalenia zespołu powypadkowego
  • Dlaczego sfinansowanie przez pracownika zaliczki od finansowanej przez pracodawcę usługi nie spełni warunków zwolnienia ze składek ZUS

Mam długotrwałe zwolnienie lekarskie. Wiem, że pracodawca poinformował ZUS o możliwym nieprawidłowym okresie, na jaki zostało wystawione. Spodziewam się więc, że ZUS wezwie mnie na badanie. Czy to prawda, że ZUS może mnie wezwać na badanie telefonicznie? Co w sytuacji, gdy nie odbiorę telefonu?

Zgodnie z art. 59 ust. 1‒3 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (dalej: ustawa zasiłkowa) prawidłowość orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich podlega kontroli, którą wykonują lekarze orzecznicy ZUS. Płatnicy nie mogą takiej kontroli przeprowadzić, ale niejednokrotnie występują do ZUS z wnioskiem o jej przeprowadzenie wobec swojego pracownika. Taka możliwość wynika z art. 59 ust. 12 ustawy zasiłkowej, na podstawie którego pracodawca może wystąpić do ZUS o przeprowadzenie kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich dla celów wypłaty wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy. Zakład może również przeprowadzić kontrolę na podstawie własnych przesłanek. Dzieje się tak, np. gdy ubezpieczony często korzysta ze zwolnień lekarskich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00