Artykuł
wywiad
Zagrożonych ponad 50 tys. miejsc pracy
Dopuszczenie paliw syntetycznych dla naszej branży na pewno byłoby mniej dotkliwe niż całkowity zakaz aut spalinowych – mówi Tomasz Bęben, szef Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
Jak polską branżę producentów części może dotknąć zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 r.?
Polska jest zagłębiem producentów części motoryzacyjnych. Mówi się nawet o tysiącu firm w dużej mierze skupionych na produkcji części i komponentów, które znajdują zastosowanie tylko w pojazdach konwencjonalnych. Dlatego nasz kraj mocno dotknie szykowany zakaz. W tej branży pracuje ok. 160 tys. osób. Części powstają zwykle zarówno na potrzeby nowych, jak i używanych aut. Rzadko są to wytwórcy nastawieni tylko na tzw. pierwszy montaż pojazdów. Według szacunków Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Części Motoryzacyjnych (CLEPA) oraz PWC Strategy& przynajmniej 55 tys. osób pracuje w Polsce przy produkcji układów przeniesienia napędu pojazdów spalinowych. To bardzo ostrożna liczba zagrożonych miejsc pracy.