Luka wciąż niezasypana
Przewoźnicy nadal walczą z niedoborem kierowców. Ulgę przynosi im spowolnienie gospodarcze, mniej zleceń oznacza bowiem mniej przewozów i rąk potrzebnych do pracy. Szukają jednak rozwiązań na przyszłość
Kierowcy autobusów, samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych znaleźli się w pierwszej „10” listy najbardziej deficytowych zawodów. Najnowszy raport „Barometr zawodów”, opracowywany co roku przez wojewódzkie urzędy pracy i Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, wymienia ich w sumie 27.
Branża TSL potwierdza: problem z kierowcami utrzymuje się. Przyznaje jednak, że dziś trudno oszacować dokładnie jego skalę. Sektor transportu międzynarodowego zatrudniający ok. 300 tys. kierowców mówi o luce wynoszącej ok. 150 tys. pracowników. Dla porównania w 2017 r. była ona szacowana na 120 tys. pracowników. Wtedy też sektor przewidywał, że w ciągu najbliższych lat zwiększy się ona nawet o 100 tys. Tak się jednak nie stało.
– Nie wiedzieliśmy wtedy, że uda nam się pozyskać kierowców z innych rynków pracy. Chodzi o zatrudnianie kierowców spoza UE. Dziś w sektorze pracuje ich ok. 170 tys. Największą grupę stanowią kierowcy z Ukrainy. Na drugim miejscu są Białorusini – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.
Nie tylko Polska
Piotr Roczniak, ekspert ds. łańcuchów dostaw, szef doradców biznesowych w CargoON (Grupa Trans.eu), wskazuje, że z brakiem rąk do pracy walczą też inne kraje w Europie.
– Obecne szacunki wskazują na brak 500 tys. kierowców zawodowych na Starym Kontynencie – wylicza.
Maciej Wroński zauważa, że w ostatnim czasie można zaobserwować wzrost zatrudnienia kierowców z Ukrainy. Jak to możliwe, skoro za naszą wschodnią granicą wciąż trwa wojna i wielu obywateli tego kraju wyjechało bronić ojczyzny? Jak oceniają przedsiębiorcy, następuje przesuwanie pracowników z innych obszarów polskiego rynku pracy. Poza tym również z innych krajów, głównie z Litwy czy Rumunii. Mogą temu sprzyjać zarobki, branża wciąż płaci dobrze na tle innych sektorów gospodarki.




