Porada
Kiedy firma powinna ujmować rozliczenia międzyokresowe kosztów biernych
Sporządzamy sprawozdanie do końca marca. Czy w takiej sytuacji ujmowanie rozliczeń międzyokresowych kosztów biernych jest konieczne?
Koszty ujmowane jako rozliczenia międzyokresowe bierne to tzw. koszty rozliczane wstecz. Na przykład w sytuacji, gdy jednostka zużyła nakłady w związku z prowadzoną działalnością, a nie uzyskała jeszcze od dostawcy faktury lub rachunku potwierdzającego ostatecznie wysokości należności, wartość zużytego nakładu trzeba i tak ująć jako koszt okresu, w którym to zużycie miało miejsce. Następuje to za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych biernych często określanych jako rezerwy na koszty operacyjne.
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów (dalej: BRMK) odnoszą się też do przyszłych, planowanych i często jeszcze dokładnie nieznanych zobowiązań, np. z tytułu spodziewanych napraw gwarancyjnych wobec odbiorców, którzy kupili nasze produkty, lub z tytułu zwrotów towarów. To także przyszłe zobowiązania wobec pracowników, którzy wcześniej nabywają prawo do urlopu, nagrody jubileuszowej czy odprawy emerytalnej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right