rozmowa
Nowe regulacje to duże wyzwanie dla branży transportowej
Rajch: Na pierwszym etapie będą niezbędne mechanizmy wsparcia
Parlament Europejski i Rada Europejska osiągnęły porozumienie ws. redukcji emisji dla sektora transportu ciężkiego. Kiedy wymogi te staną się prawem?

Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych
Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych
Porozumienie jest kolejnym krokiem po uchwalonym już rozporządzeniu o standardach emisyjnych dla pojazdów osobowych oraz lekkich dostawczych. Jest to więc rozszerzenie kierunku o wycofanie samochodów spalinowych z sektora transportu ciężkiego. Rozporządzenie, czyli akt prawa bezpośrednio obowiązujący w państwach członkowskich UE, udało się przeprocesować w ambitnej formie. W 2030 r. wszystkie pojazdy powyżej 7,5 t będą musiały być rejestrowane w takim trybie, by ogólna redukcja wyniosła 45 proc. w stosunku do 2019 r. Cel na 2035 r., nazywany przejściowym, to 65 proc., a w 2040 r. mamy 90 proc. Przypomnijmy, że na 2025 r. obowiązuje cel 15 proc.




