Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-04-02

nowe technologie

Sztuczna inteligencja na straży praw konsumentów

Organ antymonopolowy – UOKiK – zaprzągł system AI do pomocy przy wykrywaniu klauzul abuzywnych w umowach. Teraz przygotowuje podobne narzędzie do wykrywania oszukańczych interfejsów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykorzystuje narzędzie informatyczne oparte na sztucznej inteligencji do wstępnej analizy wzorców umownych pod kątem niedozwolonych postanowień stosowanych przez przedsiębiorców w kontaktach z konsumentami.

Jak wyjaśnia nam UOKiK, jest to część projektu współfinansowanego ze środków unijnych. System AI przegląda wzorce umów pozyskane w wyniku działań własnych urzędu lub na skutek złożonych zawiadomień. W zależności od dokumentu jest to kilka lub kilkanaście stron.

– Narzędzie, z którego korzystamy, analizuje klauzule na podstawie wykazu podobnych postanowień i dotychczasowych wyroków Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bez wątpienia pozwala to przyspieszyć pracę – narzędzie wskazuje, które fragmenty wzorców umów wymagają szczególnej uwagi – stwierdza Kamila Guzowska z biura prasowego UOKiK.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00