Dziennik Gazeta Prawna 107/2025 z 04.06.2025 [dodatek: Dziennik Gazeta Prawna]
Artykuł
z dnia 04.06.2025
Data publikacji: 04.06.2025
transport
Szybka kolej miała wzbogacić polskie firmy. Będzie trudno
Przedstawiciele rządu wielokrotnie podkreślali, że budowa CPK sprawi, iż polskie firmy wyrosną na biznesowe potęgi. Ale rozjazd przystosowany do planowanej prędkości 350 km/h jest trzy razy dłuższy od tego na 160 km/h czy 200 km/h. Przy tak dużych prędkościach pociągi muszą korzystać ze znacznie łagodniejszych łuków. W Polsce na razie nie ma odlewni, która wytwarza tak długie elementy. Dopiero trzeba ją zbudować. Kolejny problem to proces certyfikacji materiałów. Teraz w Polsce żadne elementy torów nie są certyfikowane do prędkości 350 km/h. – W tym przypadku musi być równa gra. Warunki certyfikacji dotyczą zarówno firm



