Polacy muszą przestać bać się marzyć
O tym, jak dziś wygląda współpraca nauki z biznesem, jakie są przeszkody w komercjalizacji badań w Polsce oraz jakie strategie mogą pomóc w komercjalizacji nowych technologii zastanawiali się uczestnicy panelu dyskusyjnego „Nauka w biznesie: jak przekuć badania w rentowny model biznesowy?”

Nakłady na badania i rozwój w Polsce rosną szybciej niż w większości krajów UE. Mimo tego nasz kraj pod względem innowacyjności pozostaje w ogonie Europy. Wśród powodów wymienia się to, że ośrodki naukowe i przedsiębiorstwa wciąż nie potrafią ze sobą kooperować, co przekłada się na niski poziom komercjalizacji badań naukowych. Tymczasem jest to niezbędne do rozwoju innowacyjnej gospodarki.
Dr hab. Michał Bernardelli, prof. SGH, Instytut Ekonometrii, AI Lab (Międzykolegialne Centrum Sztucznej Inteligencji i Platform Cyfrowych SGH) zauważył, że rankingi nie pokazują tego, czym dziś dysponuje Polska. Chodzi o ogromny potencjał ludzki, co widać w międzynarodowych projektach, w które są zaangażowani Polacy. To osoby, jak podkreślił naukowiec, które zostały wyszkolone w naszym kraju.
– Problem polega na braku systemu, który optymalizowałby wykorzystanie naszych zasobów. Oddajemy nasze perełki za darmo, bo za granicą jest łatwiej. Już kwestie podatkowe zniechęcają pracowników uczelni do współpracy z firmami. Biurokracja też utrudnia. Trzeba pamiętać o

