Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-11-04

Czas pracy w firmie

W związku z pogorszeniem się sytuacji gospodarczej oraz zmniejszeniem popytu na oferowane usługi lub towary pracodawcy zamiast zwalniać pracowników mogą zaproponować im modyfikacje w zakresie czasu pracy. Niestety problematyka czasu pracy należy do jednej z najbardziej skomplikowanych w zakresie całego prawa pracy. Przepisy są niespójne i pełne luk, a sporo rozbieżności pojawia się już na etapie ich praktycznego stosowania. Ponadto niezbędna jest znajomość orzecznictwa oraz stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy, która kontroluje przestrzeganie czasu pracy w firmie. Liczne wątpliwości są związane z podróżami służbowymi czy szkoleniami. Od kilku lat funkcjonują nowe systemy czasu pracy - weekendowy i skróconego tygodnia, które mają służyć do elastycznego gospodarowania czasem pracy. Także od kilku lat kadrowcy zmagają się z dobą pracowniczą i odpoczynkiem dobowym oraz tygodniowym. To wszystko sprawia, że tematyka czasu pracy w firmie jest niezwykle istotna.

Stan prawny na 11 października 2011 r.

"Poradnik" z pewnością ułatwi bieżącą pracę związaną z rozliczaniem czasu pracy w różnych przypadkach, jakie można spotkać w codziennym funkcjonowaniu firmy. Zawiera on szereg przykładów, urzędowych interpretacji i orzeczeń z zakresu omawianej tematyki. W ten sposób otrzymują Państwo kompendium wiedzy o czasie pracy w firmie, do którego można zawsze sięgnąć w trudnych chwilach.

Systemy czasu pracy

Aby kontrolować koszty czasu pracy pracowników, każdy pracodawca w pierwszej kolejności powinien zdecydować, w jakich systemach czasu pracy będą oni pracować. Dokonanie odpowiedniego wyboru pozwoli dostosować godziny pracy osób zatrudnionych do potrzeb zakładu pracy. Ma to bezpośredni wpływ na dopuszczalną liczbę godzin pracy w poszczególnych dniach pracy oraz na moment powstawania nadgodzin.

Wybór odpowiedniego systemu czasu pracy powinien zależeć od tego, w jakim wymiarze godzin pracodawca chciałby, aby praca była wykonywana, tj. czy wystarczy 8 godzin dziennie, czy też występują w zakładzie pracy sytuacje, gdy czas ten powinien być dłuższy. Wreszcie niezwykle ważne jest to, czy zakład pracy działa bez przerwy (np. produkcja, energetyka), czy też godziny jego funkcjonowania są w jakiś sposób ograniczone (np. poniedziałek - piątek po 8 godzin). Wybór danego systemu czasu pracy ma wpływ także na kwestię organizacji czasu pracy w przyszłości (np. w systemie podstawowym ze stałym rozkładem czasu pracy czy stałymi godzinami pracy pracodawca nie będzie miał później obowiązku planowania go na każdy okres rozliczeniowy). W innym wypadku (np. wprowadzenie systemu równoważnego czasu pracy, wprowadzenie pracy zmianowej w danym systemie) konieczne będzie planowanie indywidualnych rozkładów (harmonogramów, grafików).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00