Zasady nakładania kar administracyjnych przez samorządy
Dopiero od połowy 2017 r. obowiązują w Polsce regulacje określające szczegółowe zasady nakładania kar administracyjnych. Ich stosowanie jest obowiązkiem organów orzekających takie kary, o ile przepisy szczególne nie przewidują innych rozwiązań.
Wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego funkcji administracyjnych wymaga w pewnych przypadkach stosowania dolegliwości, której celem jest zagwarantowanie przestrzegania przepisów prawa administracyjnego. Stąd wymiar kary powinien być proporcjonalny do wagi naruszenia obowiązku administracyjnego. W odróżnieniu od kar nakładanych w postępowaniach karnych, przy stosowaniu sankcji administracyjnej w niewielkim stopniu uwzględnia się winę osoby odpowiedzialnej. Skupia się przede wszystkim na potwierdzeniu faktu naruszenia prawa administracyjnego. Niedochowanie wymogów wynikających z przepisów tego prawa - skutkujące możliwością nałożenia kary administracyjnej - nazywane jest deliktem administracyjnym. Odpowiedzialność za taki delikt bardzo często ponoszona jest przed organami samorządu terytorialnego. Działają one bowiem na podstawie umocowania zawartego w ustawie albo w oparciu o porozumienie zawarte z innym organem administracji publicznej.
Ogólna regulacja kar administracyjnych
Stosunkowo od niedawna, bo od 1 czerwca 2017 r., do ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) zostały wprowadzone przepisy odnoszące się do zasad nakładania kar administracyjnych. Regulacja ogólna objęła swoim zasięgiem m.in. takie zagadnienia jak:

