Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2013-02-06

Jakie zmiany w obowiązkach płatników i ubezpieczonych wprowadziły nowe przepisy o ubezpieczeniu zdrowotnym

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2013 r. zasad weryfikacji uprawnień do świadczeń zdrowotnych płatnicy składek muszą zwrócić większą uwagę na poprawne wypełnianie dokumentów w zakresie danych dotyczących ubezpieczenia zdrowotnego. Jest to niezbędne do właściwego potwierdzenia prawa do świadczeń. Płatnik, który nie zgłasza i nie wyrejestrowuje na czas swoich ubezpieczonych, naraża się na karę grzywny.

Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje osobom zgłoszonym do NFZ. Są to przede wszystkim osoby objęte obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym, czyli m.in. pracownicy, zleceniobiorcy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność, emeryci, renciści, osoby bezrobotne, a także członkowie ich rodzin, którzy nie posiadają innego tytułu do ubezpieczenia. Osoby te mają zapewniony równy dostęp do świadczeń, bez względu na wysokość opłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Potwierdzanie prawa do świadczeń od 1 stycznia 2013 r.

Od 1 stycznia 2013 r. prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych jest potwierdzane za pomocą systemu elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ). Pacjenci nie mają obowiązku, tak jak dotychczas, okazywania dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie (np. legitymacji ubezpieczeniowej czy dokumentu ZUS RMUA). Wystarczy, że podadzą swój numer PESEL i przedstawią dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, a w przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym do ukończenia 18. roku życia - aktualną legitymację szkolną.

Jeśli w czasie elektronicznej weryfikacji pojawi się komunikat o braku uprawnień, pacjent może przedstawić dokument potwierdzający ubezpieczenie (np. druk ZUS RMUA) lub złożyć pisemne oświadczenie, że jest ubezpieczony. W takiej sytuacji ubezpieczony powinien niezwłocznie zwrócić się do swojego płatnika (np. pracodawcy, zleceniodawcy, płatnika członka rodziny, który zgłosił go do ubezpieczenia), żeby ten sprawdził poprawność danych zawartych w dokumentach zgłoszeniowych przesłanych do ZUS, a następnie - przez ZUS - do systemu NFZ.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00