Monitor Księgowego 13/2006 z 05.07.2006, str. 101
Data publikacji: 02.07.2006
Jak poprawiać błędy... spowodowane wystawieniem faktury zawierającej dane niezgodne ze stanem faktycznym
Opis błędnego postępowania
W firmie „X” niedoświadczony pracownik błędnie wystawił kilka faktur.
1) W pierwszym przypadku pomieszał dane odbiorców. Na fakturze były wykazane dane jednego kontrahenta oraz towar sprzedany innemu kontrahentowi.
2) W drugim przypadku wystawił dwie faktury dokumentujące taką samą transakcję.
3) Ponadto błędnie przyjął zamówienie i odbiorca odesłał towar razem z fakturą pierwotną.
We wszystkich tych przypadkach przepisy ustawy o podatku VAT oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie przewidują możliwości wycofania tych dokumentów. Co więcej, nakazują zapłacić VAT wynikający z każdej wystawionej faktury. W praktyce dopuszczalne jest jednak uniknięcie skutków popełnionych błędów.

