Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-09-05

Wszystko o rozliczaniu transakcji przez Internet

Stale rosnąca popularność korzystania z Internetu sprawia, że każdy przedsiębiorca zamierza w nim zaistnieć. Początkowo tworzy tylko stronę zawierającą podstawowe informacje o firmie. Z czasem rozbudowuje ją, rozszerzając o wykonywanie działalności także za pośrednictwem Internetu. W ten sposób powstają sklepy internetowe oraz firmy świadczące innego rodzaju usługi w formie elektronicznej.

Sprzedaż towarów i świadczenie usług za pośrednictwem Internetu ma wiele zalet. Występują one dla obu stron - zarówno nabywcy, jak i sprzedawcy świadczącego usługę. Dla nabywcy transakcje w takich przypadkach oszczędzają czas, zapewniają szybkość i taniość obsługi. Dla sprzedawcy taka działalność umożliwia często znaczne ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem miejsc prowadzenia działalności gospodarczej.

Warunki przeprowadzania transakcji w sieci

Usługi świadczone za pośrednictwem Internetu powinny być wykonywane zgodnie z przepisami ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (dalej ustawy).

Pojęcie usług elektronicznych. Przepisy określają, co należy rozumieć przez pojęcie takiej usługi. Otóż jest to wykonanie usługi, które następuje przez wysłanie i odebranie danych za pomocą systemów teleinformatycznych, na indywidualne zamówienie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron (art. 2 pkt 4 ustawy).

Ochrona danych. Osoba świadcząca usługę w formie elektronicznej powinna zapewnić odpowiednie zabezpieczenie systemu teleinformatycznego, z którego korzysta klient (art. 7 pkt 1 lit. a) ustawy). Oznacza to, że: do treści przekazu składanego przez klienta, np. treści złożonego zamówienia, zapytania będącego przedmiotem usługi, nie mogą mieć dostępu inne, poza tym klientem, osoby nieuprawnione. Ponadto usługodawca jest zobowiązany do zapewnienia ochrony danych osobowych swoich klientów, które gromadzi, wykonując usługi za pośrednictwem Internetu (art. 16 ustawy). Przepisy te wymieniają zakres danych, jakich podania przez klienta może oczekiwać przedsiębiorca oraz w jakich celach można ich użyć. Dane te to:

 imię i nazwisko usługobiorcy,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00