Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-10-06

Jak założyć i rozliczać sklep internetowy

W 2008 r. Polacy wydali na zakupy w sieci około 4,5 mld zł. Szacuje się, że pomimo kryzysu branża sprzedaży internetowej będzie jednym z lepiej rozwijających się segmentów rynku detalicznego. Dlatego, jeśli myślimy o założeniu lub rozwoju własnego biznesu, warto pomyśleć nad ulokowaniem działalności w sieci.

Założenie sklepu w sieci to zajęcie wymagające sporządzenia szczegółowego biznes-planu ze względu na ilość czynników wpływających na sprawne funkcjonowanie tego biznesu. Oprócz spraw typowych przy podjęciu każdej działalności, takich jak analiza rentowności, wybór formy prawnej dla prowadzonej działalności czy wybór formy opodatkowania, dochodzą bowiem sprawy charakterystyczne tylko dla handlu w sieci, np.:

● posiadanie domeny internetowej,

● dostęp do serwera,

● zakup oprogramowania zapewniającego obsługę strony sklepu,

● zapewnienie współpracy z firmami kurierskimi, które będą dostarczały klientom zamawiane towary,

● zawarcie umowy z firmą zajmującą się pośrednictwem w płatnościach elektronicznych.

Wybór formy prawnej dla e-sklepu

Sklep w sieci powinien działać w takiej samej formie prawnej jak sklep w tradycyjnej postaci. Powoli przekonują się o tym osoby handlujące w sieci poza działalnością gospodarczą, które z handlu uczyniły sobie stałe źródło przychodu. W ostatnim czasie sprzedaż prowadzona przez takie osoby stała się przedmiotem szczególnej kontroli ze strony organów podatkowych. Konsekwencje podatkowe i karnoskarbowe są dla nich na tyle duże, że korzystniej jest założyć firmę. Obowiązku rejestracji działalności gospodarczej nie mają natomiast osoby, które okazyjnie wystawiają rzeczy do sprzedaży na aukcjach internetowych. Takie osoby nie muszą uzyskiwanych dochodów rozliczać w ramach działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD

Założenie sklepu w sieci to zajęcie wymagające sporządzenia szczegółowego biznes-planu ze względu na ilość czynników wpływających na sprawne funkcjonowanie tego biznesu. Oprócz spraw typowych przy podjęciu każdej działalności, takich jak analiza rentowności, wybór formy prawnej dla prowadzonej działalności czy wybór formy opodatkowania, dochodzą bowiem sprawy charakterystyczne tylko dla handlu w sieci, np.:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00