Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2009-09-15

Czy nieodpłatne przekazanie koszulek z logo firmy jest opodatkowane VAT

Czy koszulki z logo firmy rozdane kontrahentom trzeba opodatkować VAT? Jak należy dokonać tego rozliczenia?

PROBLEM

RADA

Jeżeli przekazywane koszulki z logo firmy nie mogą być uznane za prezenty małej wartości, podatnik powinien ich przekazanie opodatkować VAT. Organy podatkowe uznają bowiem, że nieodpłatne przekazanie towarów nie podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy są to drukowane materiały informacyjne i reklamowe, prezenty małej wartości lub próbki. Dokumentowanie i rozliczanie nieodpłatnego przekazania przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Rozdawanie kontrahentom koszulek (oraz innych wyrobów) opatrzonych logo firmy jest działaniem reklamowym. Przepisy o VAT nie definiują pojęcia reklamy. Zgodnie z definicją Słownika języka polskiego reklamą jest "działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług". Reklamą jest też "napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi".

Niewątpliwie logo firmy traktowane jest jako element reklamowy, z tego względu, że jest znakiem graficznym spełniającym rolę marketingową, a jednocześnie informacyjną poprzez skrótowe, ale łatwo zauważalne i łatwo zapamiętywalne przedstawienie symbolu firmy. Logo i nazwa tworzą tożsamość przedsiębiorcy i jego markę. W praktyce działalności gospodarczej przedmiotem działań reklamowych, poza towarami i usługami, może być także logo firmy poprzez utrwalanie go w pamięci kontrahentów czy też potencjalnych klientów. Przekazywanie zatem różnych towarów oznaczonych logo firmy ma charakter reklamowania marki firmy, upowszechniania wizerunku znaku firmy nie tylko wśród obdarowanych przedmiotowymi gadżetami, ale także wśród osób trzecich przypadkowo zapoznających się z logo umieszczonym na tych przedmiotach. Takie działanie wpływa z kolei na rozszerzenie potencjalnego kręgu odbiorców produktów kojarzonych z tą marką.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00