Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-11-30

Czy nabyta baza klientów podlega amortyzacji podatkowej

Spółka nabyła od firmy tzw. bazę klientów. Jak rozliczyć podatkowo takie nabycie?

PROBLEM

RADA

W przypadku gdy spółka nabyła bazę danych klientów, wejdzie ona w skład wartości niematerialnej i prawnej określanej jako know-how. Nabyta baza danych podlega amortyzacji. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W praktyce rynkowej przedsiębiorcy często decydują się na nabycie bazy danych klientów (tzw. kapitału klienckiego), np. od wycofujących się z rynku firm konkurencyjnych lub od powiązanych przedsiębiorstw. Przy czym przez takie nabycie rozumie się m.in. wynagrodzenie za przejęcie klientów, relacji z klientami, informacji o klientach, kanałach dystrybucji. Często wątpliwości budzi to, jak traktować wydatki na zakup takiej bazy, a szczególnie, w którym momencie zaliczyć je do kosztów podatkowych. Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw rozstrzygnąć, jak traktować samą bazę danych klientów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Pobierz pliki wydania
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00