Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2014-01-03

Bilans. Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

Spółka prowadzi działalność gospodarczą o profilu produkcyjnym w formie sp. z o.o. Na ostatni dzień roku obrotowego sporządza inwentaryzację zapasów, tj. wyrobów gotowych i materiałów. Ewidencja zapasów prowadzona jest ilościowo-wartościowo, a magazyn zapasów znajduje się w wyodrębnionym budynku, strzeżonym, z dostępem tylko dla osób upoważnionych, odpowiedzialnych materialnie za powierzony magazyn.

PROBLEM

1. Jak często spółka zobowiązana jest do sporządzania inwentaryzacji zapasów?

2. W jaki sposób rozliczyć podatkowo powstałe różnice inwentaryzacyjne?

3. W jaki sposób rozliczyć (zaksięgować) powstałe podczas inwentaryzacji różnice inwentaryzacyjne?

RADA

Ad 1. Inwentaryzację zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych magazynach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową należy przeprowadzić raz na dwa lata.

Ad 2. Ujawnioną podczas inwentaryzacji nadwyżkę należy zawsze zaliczyć do przychodów podatkowych. Natomiast niedobory mogą być kosztem uzyskania przychodu jedynie wówczas, gdy są to niedobory niezawinione (tzn. powstałe na skutek zdarzeń nieprzewidywalnych, losowych). "Nieprzewidywalność" czy też "losowość" zdarzenia powodującego powstanie niedoboru (pozwalającego na zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodu) powinna być w każdym przypadku odpowiednio udokumentowana (np. protokołem wskazującym okoliczności, przyczyny i okres powstania niedoborów). Niedobory zawinione (powstałe z winy pracownika, niedbalstwa, braku procedur itp.) nie mogą być zaliczone do kosztu uzyskania przychodu.

Powstanie niedoborów zawinionych skutkuje koniecznością korekty podatku naliczonego, ponieważ nabyte towary nie zostały wykorzystane w działalności opodatkowanej, co jest niezbędnym warunkiem dokonania odliczenia VAT od nabywanych towarów/materiałów. Obowiązek taki (tj. korekty uprzednio odliczonego VAT) nie wystąpi w przypadku stwierdzenia niedoboru niezawinionego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00