Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-04-11

Jak rozliczyć VAT od opłat dodatkowych przy usłudze najmu lokalu użytkowego

Najemcy lokali przeznaczonych na cele działalności gospodarczej, poza opłacaniem czynszu, ponoszą też wydatki związane z bieżącym korzystaniem z lokalu, takie jak np. dostawa wody, energii elektrycznej, wywóz śmieci, kaucja czy nakłady na ulepszenie lokalu. O ile kwestia opodatkowania najmu podatkiem VAT nie jest szczególnie problematyczna – wynajem lokali niemieszkalnych opodatkowany jest bowiem stawką 23% VAT, o tyle wątpliwości może wywołać sposób opodatkowania dodatkowych opłat związanych z wynajmowanym lokalem.

Faktury dla najemcy

Usługi wynikające z umów podpisanych przez najemcę bezpośrednio z dostawcami poszczególnych mediów są opodatkowane stawką właściwą dla danego rodzaju usługi. Dla przykładu dostawa energii elektrycznej opodatkowana jest stawką 23%, a dostawa wody stawką 8% VAT. Dostawcy mediów za usługi świadczone na rzecz najemców wystawiają faktury na jego nazwisko/firmę. Są to zatem faktury niezależne od faktur wystawianych przez wynajmującego za najem lokalu.

Faktury dla wynajmującego

Inaczej jest w sytuacji, gdy korzystający z lokalu nie podpisuje umów z dostawcami mediów, ponieważ są one zawierane bezpośrednio z wynajmującym. Zazwyczaj koszty mediów są wówczas wliczane do ogólnej ceny czynszu lub refakturowane przez właściciela lokalu na korzystającego. Podstawą jest tutaj treść umowy zawartej pomiędzy najemcą a wynajmującym. W takiej umowie strony ustalają wartość czynszu z uwzględnieniem opłat za media, sposób rozliczania opłat za media itp.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00