Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2008-05-15

Kiedy rozliczamy fakturę zaliczkową

Spółka otrzymała trzy faktury zaliczkowe w kwietniu. Jednak zaliczka z trzeciej faktury została zapłacona dopiero w maju. Czy w tej sytuacji można odliczyć podatek w rozliczeniu za kwiecień od wszystkich trzech faktur? Podpisaliśmy także umowę z pewną firmą, że od czerwca rozpoczniemy z nią współpracę. Firma ta chce nam przekazać zaliczki na poczet przyszłych dostaw. Czy możemy je potraktować jako zadatek na przyszłą współpracę?

problem

rada

Nie. Przy zaliczce można odliczyć podatek naliczony w miesiącu wystawienia faktury, ale tylko od kwot, które faktycznie zostały zapłacone. Zaliczkę wynikającą z trzeciej faktury należy rozliczyć w miesiącu faktycznego jej uregulowania, tj. w maju. Odnośnie do przedpłat, których dokonuje Państwa przyszły kontrahent, należy się zastanowić, czy będą one spełniać funkcje zaliczek. O zaliczce czy też przedpłacie można mówić dopiero wówczas, gdy strony transakcji wiedzą, co będzie jej przedmiotem. Jeśli strony nie skonkretyzowały przyszłych dostaw, nie wiedzą, co będzie ich przedmiotem, albo nie ma jeszcze towarów, które będą przedmiotem transakcji, raczej nie będziemy mieli do czynienia z przedpłatą, tylko z pożyczką. Stanowisko to potwierdza także ETS. Szczegóły w uzasadnieniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00