Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-05-01

1. Jak ustalić właściwy termin płatności dla odbiorców

Odroczenie w czasie zapłaty za sprzedaż jest obecnie standardowym zapisem umowy handlowej. Umiejętne wyznaczenie terminu płatności pozwala firmie zwiększyć przychody i ograniczyć ryzyko powstania niewypłacalności. A zatem termin płatności nie powinien być wyznaczany automatycznie i bez zastanowienia. W artykule zaprezentujemy kilka zasad pozwalających wyznaczyć optymalny termin zapłaty.

Jeśli firma udziela kredytu kupieckiego swoim odbiorcom, wówczas musi określić termin płatności. Pełni on trzy podstawowe funkcje. Po pierwsze, można go interpretować w ujęciu handlowym. Wtedy jest to narzędzie ułatwiające wymianę handlową oraz wspierające sprzedaż produktów. Po drugie, termin płatności należy również postrzegać w ujęciu controllingowym. Umożliwia on kontrolę należności i zdolności kredytowej odbiorców. Po trzecie, termin płatności trzeba odczytywać w ujęciu finansowym.

W tym przypadku termin płatności umożliwia precyzyjne zaplanowanie spodziewanych przepływów pieniężnych oraz wyznacza maksymalny, akceptowany przez dostawcę koszt finansowania odroczonych płatności. Koszty finansowania płatności nieuregulowanych na czas, dzięki formalnemu zapisowi w postaci terminu płatności, mogą być zrekompensowane odsetkami karnymi. Dostawca ma prawo je naliczyć w przypadku przekroczenia przyznanego terminu płatności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00