Kiedy rada może, a kiedy musi wyrazić zgodę na rozwiązanie stosunku pracy radnego
Przywilejem radnego jest ochrona trwałości stosunku pracy. Pracodawca nie może go zwolnić bez zgody rady gminy. Taka gwarancja stabilności zatrudnienia przysługuje radnym na wszystkich szczeblach samorządu. Powstaje pytanie, czy w każdej sytuacji rada może odmówić udzielenia takiej zgody.
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody odpowiedniej rady gminy (art. 25 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Rada gminy obligatoryjnie odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. Identyczne regulacje zawarte są w art. 22 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i art. 27 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.
W orzecznictwie wskazuje się, że rozwiązanie to ma na celu ograniczenie swobody rozwiązania stosunku pracy z osobą, która pełni funkcję radnego. Ustawodawca przyznaje w nim specyficzną ochronę, której celem jest zapewnienie radnemu swobody w wykonywaniu mandatu (zob. np. wyrok WSA w Gdańsku z 23 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Gd 36/17).
