Umowa zlecenia w zaświadczeniu ERP - 7
Czy umowy zlecenia zawarte z własnym pracownikiem wykazuje się w zaświadczeniu ERP - 7? Jeśli tak, to w jakiej kolumnie? Umowa była oskładkowana.
Tak, w zaświadczeniu ERP7 należy ująć takie wynagrodzenie.
Na podstawie ustawy emerytalnej pracodawcy są obowiązani m.in. do wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości.
Zaświadczenie ERP-7 to zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Dotyczy pracowników, a zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku pracy, a także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
W przypadku ubezpieczonych będących pracownikami, z którymi została dodatkowo zawarta umowa zlecenia z tym samym pracodawcą, w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uwzględnia się również przychód z tytułu tej umowy zlecenia.
A zatem, umowa zlecenia tak zawarta nie jest odrębnym tytułem do ubezpieczeń społecznych. Jest traktowana jak stosunek pracy, a wynagrodzenie z niej podlega doliczeniu do przychodów z etatu i oskładkowaniu w pełnym zakresie.
W zaświadczeniu w części „Informacje o kwotach wynagrodzenia/ uposażenia, kwotach świadczeń wypłaconych w okresie niezdolności do pracy oraz kwotach innych należności – za dany rok kalendarzowy – uwzględnianych przy ustalaniu podstawy wymiaru emerytury, renty oraz kapitału początkowego” wpisuje się to wynagrodzenie w kolumnę przeznaczoną dla kwot innych należności (ostatnia kolumna).
Izabela Nowacka
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.
