Nowe regulacje w zakresie akcyzy od samochodów - zmiany od 1 kwietnia 2025 r.
1 kwietnia 2025 roku wejdą w życie zmiany w zakresie akcyzy samochodowej, wprowadzające nowe ulgi podatkowe. Podatnicy będą mogli ubiegać się o zwrot akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w kraju, w celu ich wywozu za granicę. Nowe przepisy wprowadzają również zwolnienie od akcyzy dla samochodów osobowych, które są rejestrowane profesjonalnie w Polsce w celu wykonywania jazd testowych, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.
Przewodnik po zmianach przepisów 2025 »»»
Jakie zmiany wprowadza nowelizacja VAT, która wchodzi w życie 1 kwietnia 2025 r. »»»
Zwolnienie z akcyzy dla pojazdów testowych
Od 1 kwietnia 2025 r. zwolnieniu z akcyzy będą podlegały samochody osobowe rejestrowane profesjonalnie w Polsce w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Zwolnienie z akcyzy ma charakter ogólny. Oznacza to, że będą z niego mogli korzystać wszyscy przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych testują samochody osobowe, po spełnieniu warunków określonych w art. 110b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zwolnieniu od akcyzy będą podlegały samochody nowe, niezarejestrowane wcześniej w Polsce lub za granicą.
Aby stosować zwolnienie z akcyzy dla samochodu przeznaczonego do jazd testowych na podstawie art. 110b ust. 2 ustawy akcyzowej, muszą być spełnione następujące warunki:
- wykonywanie jazd testowych tym samochodem musi odbywać się z wypełnionym profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i z wykorzystaniem profesjonalnych tablic rejestracyjnych zgodnie z decyzją o profesjonalnej rejestracji pojazdów,
- samochód ten musi być przeznaczony do badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez okres ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego,
- samochód musi być wpisany do wykazu pojazdów zgodnie z art. 80x ust. 1 Prawa o ruchu drogowym,
- w terminie 14 dni od upływu, określonego w punkcie drugim, 18-miesięcznego okresu musi nastąpić wywóz pojazdu z terytorium kraju, wycofanie go z eksploatacji (wraz z obowiązkowym uzyskaniem zaświadczenia o demontażu) albo zwrot tego samochodu jego producentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi.
Okres badań, jak i profesjonalnej rejestracji, w trakcie których pojazd korzysta ze zwolnienia z akcyzy, nie może być dłuższy niż 18 miesięcy.
W przypadku naruszenia warunków zwolnienia podmiot będzie zobowiązany do zapłacenia akcyzy, której wysokość określa się według stanu z dnia powstania obowiązku podatkowego. W takim przypadku znajdą zastosowanie także przepisy o zaległościach podatkowych. Skutkiem naruszenia warunków zwolnienia będzie także utrata ważności zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy.
Zwrot akcyzy samochodowej w związku z wywozem pojazdu za granicę w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu
Od 1 kwietnia 2025 r. nastąpią zmiany w zakresie możliwości uzyskania zwrotu akcyzy samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w kraju, w celu ich wywozu za granicę. Zgodnie z nowelizacją dotychczasowe uprawnienie do wnioskowania o zwrot akcyzy od pojazdu wywiezionego za granicę zostanie rozszerzone o dwa kolejne przypadki:
- wywóz samochodu, który został czasowo zarejestrowany właśnie w celu dokonania tego wywozu,
- wywóz samochodu, który był zarejestrowany profesjonalnie na terytorium kraju w celu wykonywania jazd testowych.
Niestety, ten pierwszy przypadek nie jest „naprawą” dotychczasowego stanowiska organów skarbowych i nie pozwoli na rozwiązanie wieloletnich sporów o uzyskanie takich zwrotów. Ustawodawca postawił „grubą kreskę” i w art. 7 ustawy nowelizującej wskazał jednoznacznie, że prawo do zwrotu akcyzy od pojazdów opodatkowanych przed zmianą tych przepisów dotyczy tylko tych z nich, które zostaną wywiezione z kraju po 31 marca 2025 r. Tym samym nadal konieczne będzie kontynuowanie dotychczasowych sporów prawnych ze skarbówką w odniesieniu do wniosków o zwrot akcyzy od pojazdów z taką rejestracją czasową, które zostały wywiezione z kraju do tego dnia.
Zwrot akcyzy samochodowej przysługuje również w stosunku do tych pojazdów, od których akcyzę pobrano przed 1 kwietnia 2025 r., a dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych samochodów osobowych dokonano po 31 marca 2025 r.
Co ciekawe, ustawodawca nie wprowadził takiego zastrzeżenia w odniesieniu do wywozu samochodów, które podlegały profesjonalnej rejestracji w kraju w celu wykonywania jazd testowych. Oznacza to, że podmioty, które dotychczas zapłaciły akcyzę od takich pojazdów, a następnie wywiozły te samochody po zakończeniu jazd testowych, mogą od 1 kwietnia 2025 r. złożyć wniosek o zwrot uiszczonej z tego tytułu akcyzy.
Aby przepisy te nie stały się polem do nadużyć, w art. 107 ustawy akcyzowej dodano również ust. 1b, w myśl którego gdyby któryś z ww. samochodów został ponownie zarejestrowany w kraju w ciągu jednego roku od jego wywozu z kraju, to automatycznie zwrot akcyzy nie przysługuje.
W praktyce oznaczać będzie to dwie możliwości. Po pierwsze, jeżeli okoliczność taka zostanie stwierdzona na etapie złożenia wniosku o zwrot akcyzy, to naczelnik urzędu skarbowego odmówi dokonania zwrotu. Druga sytuacja to ujawnienie takiej rejestracji już po dokonaniu zwrotu akcyzy – w takim przypadku zwrot ten zostanie uznany za nienależny, co w konsekwencji wywoływać będzie konieczność oddania otrzymanych pieniędzy do urzędu skarbowego.
Autor: Dorota Kowalczyk
Więcej na ten temat: Od 1 kwietnia 2025 r. zmiany w akcyzie samochodowej wprowadzające nowe ulgi dla podatników »»»