Rejestracja działalności w CEIDG tylko elektronicznie - rząd przyjął projekt nowelizacji
Jeden wniosek przy rejestracji spółki cywilnej, wpis do CEIDG w formie elektronicznej, a docelowo pełna cyfryzacja CEIDG - takie zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (CEIDG) przyjęty przez rząd 2 grudnia 2025 r. Zmiany będą wprowadzane stopniowo od 2026 roku.

„Jedno okienko” dla spółek cywilnych
Dzięki zmianom, informacje dotyczące zawartych umów spółek cywilnych będzie można przekazywać bezpośrednio za pośrednictwem CEIDG. W pierwszym etapie rozwiązanie dotyczyć będzie ok. 90% spółek, tj. spółek, w których chociaż jeden ze wspólników jest przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG. „Jedno okienko” to w praktyce:
- zastąpienie osobnych wniosków do urzędu skarbowego, GUS i ZUS jednym wnioskiem zintegrowanym, aby możliwe było dopełnienie wszystkich formalności związanych z rejestracją elektronicznie w jednym miejscu,
- publikacja w CEIDG – w jednym miejscu - informacji o spółkach cywilnych, w których wspólnikiem jest przedsiębiorca wpisany do CEIDG,
- możliwość generowania zaświadczenia dotyczącego spółki cywilnej,
- wprowadzenie ustandaryzowanego wzoru umowy spółki cywilnej do wykorzystania w procesie zawierania umowy spółki (na wzór s24 dla spółek w Krajowym Rejestrze Sądowym).
Pełna cyfryzacja zakładania działalności gospodarczej
Nowelizacja zakłada stopniowe odejście od składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG na rzecz pełnej elektronizacji. Statystyki pokazują, że już obecnie większość wniosków do CEIDG (ponad 70%) jest składana elektronicznie - podkreśla resort rozwoju.
Elektronizacja będzie wdrażana etapami:
- od 1 listopada 2026 r. – wyłącznie elektroniczne wnioski o rozpoczęcie działalności,
- od 1 listopada 2028 r. – wyłącznie elektroniczne wszystkie pozostałe wnioski (o zawieszenie, wznowienie, zakończenie, zmianę wpisu).
Do obecnych form składania wniosków (online, papierowo, za pośrednictwem banków) projekt dołącza możliwość rejestracji firmy poprzez aplikację mObywatel.
Automatyczna aktualizacja danych
Projekt zakłada również zmiany, które mają usprawnić przekazywanie danych pomiędzy rejestrami bez konieczności działań przedsiębiorcy oraz aktualizację danych we wpisach w CEIDG w oparciu o rejestry publiczne. Przewiduje m.in. szerszą współpracę z innymi rejestrami, dzięki której będzie możliwe uzupełnienie wpisów przedsiębiorców w następujących sytuacjach:
- dostosowanie adresu uwidocznionego w CEIDG do danych z rejestru TERYT,
- uzupełnienie danych firmy o imię i nazwisko, w przypadku braku lub nieaktualnych danych we wpisie.
Celem zmian jest ograniczenie obowiązków administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców – tam, gdzie to możliwe, dane będą aktualizowane bez konieczności podejmowania działań przez właściciela firmy.
Terminy wejścia w życie nowych przepisów
Projekt ustawy przewiduje cztery odrębne terminy wejścia w życie poszczególnych rozwiązań. Większość przepisów ma wejść w życie 6 miesięcy od ogłoszenia ustawy. Uruchomienie podstawy prawnej do składania wniosków w CEIDG poprzez aplikację mObywatel ma nastąpić 7 dni od ogłoszenia. Od 1 listopada 2026 r. wnioski o rozpoczęcie działalności przyjmowane będą tylko online. Z kolei 1 listopada 2028 r. wprowadzone ma zostać „jedno okienko” dla spółek cywilnych.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Oprac. Katarzyna Bogucka
