Likwidacja barier w JST - omówienie zmian ważnych dla gmin
Opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego wprowadza istotne zmiany w ustawie o samorządzie gminnym oraz w kilku innych aktach prawnych. Poniżej omawiamy wszystkie założenia projektu dotyczące gmin.

Wzmocnienie samodzielności decyzyjnej gminy
Jedną z kluczowych zmian jest dodanie art. 7 ust. 4 do ustawy o samorządzie gminnym stanowiącego, że gmina może samodzielnie określić zadanie publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej lub sposób jego realizacji i finansowania. To fundamentalne wzmocnienie zasady domniemania kompetencji i samodzielności gmin.
O samodzielnie określonych zadaniach i sposobach ich realizacji będzie decydowała rada gminy w drodze uchwały (nowy art. 18 ust. 2 pkt 14b ustawy o samorządzie gminnym, dalej u.s.g.).
Zdalne posiedzenia komisji rady gminy
Nowy art. 21 ust. 1a u.s.g. przewiduje umożliwienie komisjom rady gminy obradowanie i podejmowanie uchwał w trybie zdalnym, jeśli statut gminy tak stanowi. To rozwiązanie wzorowane na praktyce z okresu pandemii COVID-19 ma zapewnić ciągłość pracy komisji w sytuacjach kryzysowych, przy zachowaniu transparentności i dostępności dla mieszkańców.
Zniesienie limitu zastępców wójta
Uchylenie art. 26a ust. 2 u.s.g. oznacza zniesienie ograniczenia liczby zastępców wójta (burmistrza, prezydenta miasta), które dotychczas było uzależnione od liczby mieszkańców gminy. Zmiana ta ma pozostawić autonomię organowi wykonawczemu w decydowaniu o liczbie zastępców, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb zarządzania gminą.
Mechanizm pomocniczości w nadzorze
Nowy art. 90a u.s.g. wprowadza alternatywny środek nadzoru: wezwanie do usunięcia nieprawidłowości. Organ nadzoru (wojewoda, RIO) zamiast od razu stwierdzać nieważność uchwały lub zarządzenia, może wskazać nieprawidłowości i wyznaczyć termin (do 2 miesięcy) na ich usunięcie. Gmina zyskuje możliwość skorygowania aktu bez daleko idących konsekwencji prawnych.
Zadania własne gminy w zakresie energii
Nowy art. 7 ust. 1 pkt 3b u.s.g. rozszerza katalog zadań własnych o zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz z uwzględnieniem promowania rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz efektywności energetycznej. Szczegółowe formy promowania OZE określa znowelizowany art. 18 ust. 1 pkt 6 Prawa energetycznego.
Likwidacja barier w JST - zestawienie zmian
Poniższa tabela zawiera szczegółowe zestawienie wszystkich proponowanych zmian.
USTAWA O SAMORZĄDZIE GMINNYM | ||
Przepis ustawy | Charakter zmiany | Uzasadnienie / Cel Zmiany |
Art. 1 ust. 3 (dodany) | Wprowadzenie definicji pojęcia „liczba mieszkańców gminy”. Definicja odsyła do liczby osób zamieszkujących daną gminę w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1260/2013, według ostatnich dostępnych danych ogłoszonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). | Zmiana jest uzasadniona tym, że określenie liczby mieszkańców za pomocą obiektywnego wskaźnika jest istotne z punktu widzenia wzajemnych praw i obowiązków członków wspólnoty samorządowej oraz zarządzania jednostką samorządu terytorialnego. |
Art. 7 ust. 1 pkt 3 (zmieniony) | Przekształcenie dotychczasowego pkt 3 poprzez usunięcie z jego zakresu zadania zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. | Zmiana porządkowa, wynikająca z przeniesienia zadania dotyczącego energii do nowego pkt 3b. |
Art. 7 ust. 1 pkt 3b (dodany) | Wprowadzenie nowego zadania własnego w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, z uwzględnieniem promowania rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz efektywności energetycznej. | Ma to na celu promowanie rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz efektywności energetycznej w ramach zadań własnych gminy. Zmiana ta jest spójna z proponowanymi regulacjami w Prawie energetycznym. |
Art. 7 ust. 4 (dodany) | Wzmocnienie zasady samodzielności decyzyjnej gminy. Gmina może samodzielnie określić zadanie publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej lub sposób jego realizacji i finansowania, chyba że ustawa stanowi inaczej. | Jest to kluczowa propozycja mająca na celu wzmocnienie i urzeczywistnienie praktycznego znaczenia klauzuli generalnej domniemania kompetencji oraz zasady samodzielności decyzyjnej gmin w realizacji zadań własnych. |
Art. 10h (dodany) | Przyznanie wójtowi kompetencji w zakresie koordynacji procesów strategicznych. Wójt koordynuje projektowanie planów i programów strategicznych oraz ich wdrażanie przez urząd, jednostki organizacyjne i gminne osoby prawne. | Wynika to z zadania określonego w Krajowej Polityce Miejskiej 2030 (KPM 2030) i ma na celu zapewnienie koordynacji i wdrażania programów strategicznych. |
Art. 18 ust. 2 pkt 14b (dodany) | Rozszerzenie wyłącznej właściwości rady gminy o podejmowanie uchwał w sprawach określonych w nowo dodanym art. 7 ust. 4 . | Zmiana korelująca z art. 7 ust. 4, przyznająca radzie gminy wyłączną kompetencję do decydowania o samodzielnie określonych zadaniach i sposobach ich realizacji. |
Art. 21 ust. 1a (dodany) | Umożliwienie komisjom rady gminy obradowania i podejmowania uchwał w trybie zdalnym, jeśli statut gminy tak stanowi. | Pozwala to na działanie komisji w sytuacjach, gdy posiedzenie stacjonarne jest niemożliwe lub niezalecane (np. ze względów bezpieczeństwa, zdarzeń losowych, sytuacji kryzysowych), zapewniając ciągłość pracy i efektywność. Wymaga uregulowania w statucie gminy. |
Art. 26a ust. 2 (uchylony) | Zniesienie ograniczenia w zakresie liczby zastępców wójta (burmistrza, prezydenta miasta), które obecnie jest uzależnione od liczby mieszkańców gminy. | Utrzymanie kryterium liczby mieszkańców jest niezasadne, ponieważ nie oddaje skali potrzeb zarządzania gminą (np. zaniżona liczba mieszkańców w GUS). Ma to pozostawić autonomię organowi wykonawczemu w decydowaniu o liczbie zastępców. |
Art. 35 ust. 4 (dodany) | Fakultatywna możliwość ustanowienia diet dla członków komisji wyborczych do organów jednostek pomocniczych za czas realizacji czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów. | Przyznanie radzie gminy możliwości określenia zasad, na jakich członkom komisji wyborczych będzie przysługiwała dieta. |
Art. 90a (dodany) | Wprowadzenie nowego środka nadzoru (mechanizm pomocniczości), który pozwala organowi nadzoru wskazać dostrzeżone nieprawidłowości w uchwale lub zarządzeniu (treść lub procedura) i wyznaczyć termin (do 2 miesięcy) na ich usunięcie. Wprowadzenie takiego wezwania zawiesza bieg terminu do stwierdzenia nieważności (art. 91 ust. 1). Organowi gminy przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu. | Ma to na celu wprowadzenie mechanizmu pomocniczości do nadzoru prawnego wojewodów (i regionalnych izb obrachunkowych), umożliwiając gminie skorygowanie aktu bez konieczności stwierdzania jego nieważności przez organ nadzoru. |
Przepis ustawy | Charakter zmiany | Uzasadnienie / Cel Zmiany |
Art. 18 ust. 1 pkt 5 (zmieniony) | Zmiana techniczna/porządkowa. Kropka na końcu ustępu została zastąpiona średnikiem. | Umożliwienie dodania kolejnego punktu w ustępie . |
Art. 18 ust. 1 pkt 6 (dodany) | Nowy przepis szczegółowo wymienia formy promowania OZE, obejmujące w szczególności: a) wytwarzanie energii elektrycznej, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, wodoru i ciepła z odnawialnych źródeł energii, b) upowszechnianie wiedzy dotyczącej OZE oraz efektywności energetycznej wśród mieszkańców gminy i innych podmiotów, oraz c) wspieranie działań mieszkańców i innych podmiotów w tych dziedzinach. | Rozszerzenie katalogu zadań gminy i innych podmiotów samorządowych, mające na celu zwiększenie efektywności realizacji zadań z zakresu zaopatrzenia w energię. |
Przepis ustawy | Charakter zmiany | Uzasadnienie / Cel Zmiany |
Art. 10a (dodany) | Umożliwienie delegowania zadań zarządzania ruchem. Organy zarządzające ruchem (np. marszałek województwa, starosta, prezydent miasta) mogą powierzyć wykonywanie zadań w zakresie zarządzania ruchem jednostce organizacyjnej będącej zarządem drogi (Art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych). Jeżeli taka jednostka nie została utworzona, zadania te wykonuje organ zarządzający ruchem. Wprowadzenie możliwości upoważniania pracowników do załatwiania spraw w imieniu organów zarządzających ruchem. Upoważnienie dotyczy pracowników urzędu marszałkowskiego, starostwa, urzędu miasta na prawach powiatu lub jednostki będącej zarządem drogi, i obejmuje w szczególności wydawanie decyzji administracyjnych. | Ma to na celu usprawnienie i uelastycznienie zarządzania ruchem poprzez możliwość powierzenia tych zadań zarządom dróg. |
Art. 72 ust. 1 pkt 1 (zmieniony) | Rozszerzenie katalogu dokumentów potwierdzających własność pojazdu na potrzeby rejestracji. Dodano możliwość przedstawienia dowodu własności pojazdu z podpisem biometrycznym. | Uzupełnienie dokumentów potwierdzających własność pojazdu w celu ułatwienia procesu rejestracji. |
USTAWA O OGŁASZANIU AKTÓW NORMATYWNYCH I NIEKTÓRYCH INNYCH AKTÓW PRAWNYCH | ||
Przepis ustawy | Charakter zmiany | Uzasadnienie / Cel Zmiany |
Art. 13 pkt 5 (zmieniony) | Doprecyzowanie katalogu wyroków sądu administracyjnego podlegających ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Katalog ten poszerzono o: 1. Wymóg prawomocności wyroków sądu administracyjnego uwzględniających skargi na akty prawa miejscowego stanowione przez wojewodę, organy administracji niezespolonej, organy samorządu województwa, organy powiatu i organy gminy. 2. Dodanie wyroków sądu administracyjnego uwzględniających skargi na akty nadzoru dotyczące aktów prawa miejscowego. 3. Dodanie wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanych na skutek skarg kasacyjnych od takich wyroków. | Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie i uzupełnienie katalogu aktów prawnych i informacji ogłaszanych w dzienniku urzędowym w aspekcie prowadzonych postępowań nadzorczych. |
Art. 13 pkt 5a (dodany) | Wprowadzenie obowiązku ogłaszania aktów prawnych w sprawie wstrzymania wykonania aktów prawa miejscowego. | Jest to uzupełnienie katalogu o informacje kluczowe w kontekście nadzoru prawnego i postępowania nadzorczego. |
Art. 13 pkt 5b (dodany) | Wprowadzenie obowiązku ogłaszania informacji o utracie mocy wstrzymania wykonania aktów prawa miejscowego z mocy prawa, w związku z upływem terminu do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego. | Uzupełnienie katalogu o istotne informacje dotyczące skutków prawnych aktów nadzoru. |
Art. 15 ust. 5a (dodany) | Doprecyzowanie podmiotu, charakteru oraz terminu przekazywania wojewodzie informacji o utracie mocy wstrzymania wykonania aktów. Wojewoda ogłasza te informacje w oparciu o dane posiadane z urzędu lub przekazane mu przez regionalną izbę obrachunkową (RIO). RIO ma obowiązek przekazać wojewodzie te informacje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni. | Zmiana ma na celu zapewnienie, że ogłaszanie informacji o utracie mocy wstrzymania wykonania aktów jest oparte na oficjalnych danych i odbywa się w terminie gwarantującym aktualność i dostępność informacji. |
USTAWA O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH | ||
Przepis ustawy | Charakter zmiany | Uzasadnienie / Cel Zmiany |
Art. 48d ust. 1 (zmieniony) | Poszerzenie przeznaczenia środków Funduszu (NFZ) na dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Nowe brzmienie stanowi, że Fundusz może przekazać środki na dofinansowanie programów polityki zdrowotnej, w kwocie nieprzekraczającej określonej wartości. | Umożliwienie dofinansowania samorządowych programów polityki zdrowotnej ze środków NFZ . Obejmuje to również programy w zakresie świadczeń, które nie są świadczeniami gwarantowanymi (świadczenia niegwarantowane). Jednocześnie utrzymana zostaje dotychczasowa wartość procentowa tych środków. |
USTAWA O PRACOWNIKACH SAMORZĄDOWYCH | ||
Przepis ustawy | Charakter zmiany | Uzasadnienie / Cel Zmiany |
Art. 25a (dodany) | Wprowadzenie możliwości elektronicznego potwierdzania tożsamości pracownika samorządowego w systemach teleinformatycznych. | Zmiana zakłada, że na potrzeby wykonywania zadań służbowych w systemach teleinformatycznych pracownicy samorządowi mogą dokonywać potwierdzenia swojej tożsamości za pomocą środków identyfikacji elektronicznej. Środki te muszą być wydane w systemach identyfikacji elektronicznej przyłączonych do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej. |
Przepis ustawy | Charakter zmiany | Uzasadnienie / Cel Zmiany |
Art. 220 ust. 4 (dodany) | Wprowadzenie wyjątku od zasady zwrotu niewykorzystanych dotacji. Pomoc finansowa, o której mowa w Art. 220 ust. 1 (dotacja celowa lub pomoc rzeczowa udzielana innym JST), udzielona na rzecz JST w celu usuwania skutków klęsk żywiołowych w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego: 1. Nie podlega zwrotowi w terminie wynikającym z Art. 251 ust. 1 ustawy. 2. Może być wykorzystana na cel określony w umowie dotacji w ciągu trzech kolejnych lat budżetowych. | Umożliwienie racjonalnego wykorzystania środków przeznaczonych na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w terminach wynikających z obiektywnych uwarunkowań. Obecne przepisy (wymóg zwrotu niewykorzystanej dotacji do 31 stycznia następnego roku) powodują zbędny obieg środków, konieczność podejmowania dodatkowych uchwał i utrudniają planowanie wydatków w jednostce dotkniętej klęską. Maksymalny okres stosowania tego rozwiązania ograniczono do trzech lat budżetowych. |
oprac. Gabriel Skałkowski
