Deregulacja w podatkach - co się zmieni od 1 stycznia 2026 r.?
6 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła cztery projekty ustaw podatkowych, w ramach procesu deregulacji. Od 2026 r. limit podmiotowego zwolnienia z VAT wzrośnie z 200 do 240 tys. zł. Nową zasadą w przypadku ustaw wprowadzających zmiany w podatkach będzie co najmniej 6-miesięczne vacatio legis. Zmiany dotyczą również zasad korygowania deklaracji podatkowych.
6-miesięczne vacatio legis w sprawach podatkowych
Pierwszy z projektów przyjętych przez rząd wprowadza zmiany w Ordynacji podatkowej. Chodzi o wprowadzenie wymogu co najmniej 6-miesięcznego okresu vacatio legis w przedkładanych Sejmowi projektach ustaw podatkowych, z których wynika zwiększenie obciążeń dla podatników i innych podmiotów prawa podatkowego. Zmiana ta ma zwiększyć stabilność prawa podatkowego oraz zapewnić podatnikom i innym podmiotom odpowiedni czas na dostosowanie do nowych regulacji podatkowych.
Zasada 6 miesięcznego vacatio legis ma być stosowana jeżeli projektowane przepisy zawierają niekorzystne rozwiązania dla podatników i innych podmiotów prawa podatkowego.
Projekt przewiduje możliwość odstąpienia od powyższej zasady, gdy przemawia za tym ważny interes publiczny lub gdy wynika to z konieczności implementacji lub wykonania przepisów prawa UE.
Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2026 roku.
Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 r.
Drugi z projektów, przyjętych przez rząd, zakłada podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT do 240 tys. zł. Obecnie podatnicy mogą korzystać z tzw. zwolnienia podmiotowego, w przypadku gdy nie przekroczyli limitu sprzedaży 200 tys. zł w poprzednim i bieżącym roku.
W przypadku podatników rozpoczynających w ciągu roku podatkowego prowadzenie działalności, nadal będzie obowiązywała zasada proporcjonalności. Podatnicy Ci będą mogli skorzystać ze zwolnienia, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 240 tys. zł (w przeliczeniu na okres prowadzonej działalności gospodarczej w danym roku). Podwyższony limit zwolnienia w VAT będzie dotyczył wszystkich podatników korzystających ze zwolnienia w Polsce, zarówno tych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, jak również tych posiadających siedzibę w innych państwach członkowskich UE, którzy skorzystają ze zwolnienia VAT w Polsce w ramach procedury SME.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Jednocześnie, projekt wprowadza przepis przejściowy, zgodnie z którym podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których łączna wartość sprzedaży w 2025 r. była wyższa niż 200 tys. zł i nie przekroczyła 240 tys. zł, również będą mogli skorzystać ze zwolnienia od 1 stycznia 2026 r.
Likwidacja obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o strategii podatkowej
Kolejny projekt przyjęty przez rząd, zakłada uchylenie art. 27c ustawy o CIT, na podstawie którego najwięksi podatnicy CIT są zobowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Likwidacja tego obowiązku to - jak szacuje MF - mniej obowiązków informacyjnych dla blisko 4,3 tys. podatników CIT.
Nowelizacja zakłada zniesienie nie tylko obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, ale również obowiązku przekazywania do naczelnika urzędu skarbowego informacji o adresie strony internetowej, na której informacje o realizowanej strategii podatkowej zostały zamieszczone.
Nowe przepisy wejdą w życie następnego dnia po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. W przypadku gdy termin sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, przypadać będzie po dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie nowelizacji, podatnicy będą zwolnieni z obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości takich informacji.
Kontrola nie zablokuje możliwości składania deklaracji
Czwarty z projektów przyjętych przez Radę Ministrów to projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług, który wprowadza zmiany w zakresie korygowania deklaracji podatkowych.
Projekt zakłada, że kontrolowany przedsiębiorca będzie mógł złożyć korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Korekta będzie mogła częściowo uwzględniać nieprawidłowości stwierdzone przez urząd celno-skarbowy w trakcie kontroli. Obecnie kontrolowany może złożyć korektę, która w całości uwzględnia nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli.
Kontrolowany przedsiębiorca będzie mógł złożyć tzw. deklarację „pierwotną” (czyli taką, która nie została wcześniej złożona) w ciągu 14 dni od wszczęcia lub zakończenia kontroli.
Dzięki zmianom kontrolowani podatnicy zyskają możliwość składania korekty deklaracji częściowo uwzględniającej ustalenia naczelnika urzędu celno-skarbowego zawarte w wyniku kontroli celno-skarbowej albo deklaracji po wszczęciu i zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Proponowane rozwiązanie umożliwi szybsze zakończenie kontroli i nie będzie konieczne prowadzenie postępowania podatkowego wobec kontrolowanego. Nie będą też naliczane dalsze odsetki za zwłokę, w przypadku zapłaty zaległości podatkowej wynikającej ze złożonej deklaracji lub korekty.
Proponowane przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 r.
Na podstawie komunikatu MF z 6 maja 2025 r. "Rząd przyjął przepisy deregulacyjne" - opubl. na www.podatki.gov.pl
Oprac. Katarzyna Bogucka
Zobacz również: Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w zasadach prowadzenia pkpir »»»