Mobbing. Profilaktyka i monitoring
Pracownicy muszą być świadomi swoich praw i nie obawiać się ujawniania mobbingu. Natomiast pracodawcy powinni aktywnie przeciwdziałać temu zjawisku poprzez wprowadzenie bardziej efektywnych i bezpiecznych mechanizmów zgłaszania przypadków mobbingu, by zapewnić pracownikom ochronę i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Służyć temu może procedura antymobbingowa, co jest kolejnym argumentem za wprowadzeniem obowiązku jej opracowania oraz sankcji za jego niewypełnienie – mówi Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki.

W Ośrodku Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu odbyła się konferencja naukowa „Antymobbing, czyli profilaktyka, reakcja i monitoring”. Wydarzenie wpisało się w cykl konferencji organizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy na temat zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy.
Definicja mobbingu
Mobbing, czyli długotrwałe i uporczywe nękanie lub szykanowanie pracownika przez współpracowników lub przełożonych, stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników, a także dla kultury organizacyjnej przedsiębiorstw. Zjawisko to jest coraz częściej tematem publicznych debat, a jego zwalczanie wymaga kompleksowych działań ze strony państwa, pracodawców oraz samych pracowników.
