Zmiany w kształceniu specjalnym. Co oznaczają dla dyrektorów szkół
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, obowiązująca od 1 września 2025 r., wprowadziła zmiany w zasadach organizacji kształcenia specjalnego. W praktyce oznacza to dodatkowe zadania związane z obsługą orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz organizacją oddziałów specjalnych dla dyrektorów szkół i przedszkoli.

Książka: Prawa i obowiązki dyrektora szkoły. Kompetencje, zadania, odwołanie » » »
Nowe orzeczenie w trakcie roku szkolnego
Zgodnie z nowelizacją, jeżeli dziecko/uczeń uczęszcza do oddziału specjalnego (w przedszkolu lub szkole) i w trakcie roku szkolnego otrzyma nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu np. zmiany rodzaju niepełnosprawności albo wystąpienia niepełnosprawności sprzężonych, to na wniosek rodziców (lub ucznia pełnoletniego) może kontynuować kształcenie specjalne w tym oddziale.
Limity liczby uczniów
Wprowadzono także maksymalną liczbę dzieci i uczniów z nowymi orzeczeniami:
- w oddziale przedszkola specjalnego, oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym, w oddziale szkoły specjalnej albo oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej - nie więcej niż 2,
- w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym - nie więcej niż 4.
Czas funkcjonowania oddziału
Oddział, do którego w trakcie roku dołączą dzieci/uczniowie z nowymi orzeczeniami, może działać tylko do końca roku szkolnego, w którym dziecko/ uczeń otrzymało nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
W kolejnym roku konieczna jest reorganizacja.
Co to oznacza w praktyce dla dyrektorów?
Dyrektor szkoły lub przedszkola jest zobowiązany do:
- rozpatrywania wniosków rodziców/uczniów pełnoletnich o kontynuację nauki w oddziale specjalnym,
- aktualizacji danych w SIO – każdorazowo po otrzymaniu nowego orzeczenia,
- pilnowania limitów uczniów z nowymi orzeczeniami,
- planowania reorganizacji oddziałów od kolejnego roku szkolnego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 27 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2025 r. poz. 849),
§ 18 ust. 1 pkt 1, § 18 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2061).
Oprac. Milena Drozd
Przeczytaj więcej na ten temat w dodatku do najnowszego wydania RB » » »

RB9_2025
RB9_2025
