Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.728.2025.4.TR
Bony promocyjne nie stanowią przychodu podatkowego, ponieważ nie przynoszą realnej korzyści ekonomicznej. Natomiast bony towarowe i świadczenia pieniężne stanowią przychód z innych źródeł i mogą być zwolnione z opodatkowania jedynie w zakresie nieprzekraczającym 200 zł. Z tytułu przyznania tych świadczeń powstają obowiązki informacyjne, nie powstają jednak obowiązki płatnicze.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych: stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części odnoszącej się do bonów promocyjnych i nieprawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 października 2025 r. (wpływ 29 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych
X posiada siedzibę w (...) oraz prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do rejestru przedsiębiorców (…).
X jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych opodatkowanym na zasadach ogólnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z odpisem aktualnym z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności gospodarczej X jest między innymi: (…)
Kluczowe miejsce w strategii gospodarczej X zajmuje społeczna odpowiedzialność biznesu, która realizowana jest na polu ochrony środowiska, wsparcia organizacji realizujących cele istotne dla społeczności lokalnych, organizacji akcji proekologicznych oraz zasady etycznego postępowania.
Z tego punktu widzenia, w szczególności:
Jeśli idzie o kwestię ochrony środowiska X wyznaje zasadę odpowiedzialnego podejścia do zarządzania odpadami. X stawia na zrównoważone praktyki unieszkodliwiania odpadów, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko. Procesy X są stale monitorowane i doskonalone, aby zapewnić maksymalną efektywność i minimalizować emisję szkodliwych substancji. X inwestuje w nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, które pozwalają skutecznie przetwarzać odpady. Dzięki tym działaniom X ogranicza ilość odpadów trafiających na składowiska, co przyczynia się do zmniejszenia obciążenia środowiska. Działania X mają na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zużycia surowców naturalnych. X stosuje nowoczesne metody unieszkodliwiania odpadów, które są efektywne zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak również ekonomiczne. X regularnie monitoruje działania środowiskowe oraz prowadzi raportowanie wyników. Dzięki takiemu podejściu, X jest w stanie śledzić postęp w dziedzinie ochrony środowiska i podejmować dalsze działania mające na celu poprawę stosowanych praktyk. W powyższym zakresie X jest zaangażowana w dialog z lokalnymi społecznościami, które są bezpośrednio dotknięte działalnością X.
X oraz społeczności lokalne wspólnie poszukują rozwiązań mających na celu minimalizację negatywnego wpływu działalności X na środowisko oraz promują edukację ekologiczną wśród lokalnej społeczności. X ciągle poszukuje nowych, bardziej ekologicznych metod unieszkodliwiania odpadów oraz działań, które przyczynią się do poprawy stanu środowiska. Z tego punktu widzenia, w szczególności należy zwrócić uwagę na projekt „(...)” oraz „C”.
Jeśli idzie o wsparcia organizacji realizujących cele istotne dla społeczności lokalnych oraz organizację akcji proekologicznych to w szczególności X jest sponsorem (...).
Jeśli idzie o zasady etycznego postępowania to X kładzie nacisk na wysokie standardy etyki biznesu i zasady integrowania, które stanowią fundament działalności X działa zgodnie z najwyższymi standardami moralnymi i uczciwością, przestrzegając wszelkich obowiązujących przepisów prawa oraz norm etycznych. X jest transparentna w swoich działaniach i podejmuje wszelkie niezbędne kroki, aby zapewnić przejrzystość jej działalności. X regularnie informuje swoich interesariuszy o swoich postępach, wynikach oraz planowanych działaniach, tak aby budować zaufanie i lojalność wobec swojej marki. X kieruje się zasadami odpowiedzialności korporacyjnej we wszystkich swoich działaniach. X dąży do równowagi pomiędzy osiąganiem zysków, a prowadzeniem działalności społecznie i ekologicznie odpowiedzialnej, z myślą o długoterminowej zrównoważonej perspektywie. X stosuje skuteczne metody zarządzania ryzykiem, identyfikując, oceniając i kontrolując wszelkie potencjalne zagrożenia dla jej działalności. X stara się minimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanych zdarzeń oraz szybko reagować w przypadku ich wystąpienia. X dąży do budowy zrównoważonego modelu biznesowego, który uwzględnia równowagę pomiędzy aspektami ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi. Działania X są ukierunkowane na osiąganie długoterminowych korzyści dla wszystkich interesariuszy X, zachowując jednocześnie zrównoważony rozwój X Pracownicy X stanowią największy kapitał, dlatego X dba o budowanie zaangażowanego, zmotywowanego i odpowiedzialnego zespołu. X stawia na rozwój kompetencji, współpracę oraz otwartą komunikację, tak aby zapewnić pracownikom satysfakcję z pracy i możliwości rozwoju zawodowego.
W związku z realizacją ww. strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu X została wyróżniona przez organizację (...).
(…)
Prelekcje ekologiczne w ramach akcji „B”.
X organizuje spotkania edukacyjne, podczas których uczestnicy dowiadują się, jak prawidłowo postępować (...). Akcja wspiera odpowiedzialną konsumpcję i produkcję oraz buduje świadomość ekologiczną wśród mieszkańców. (...) edukacja ekologiczna odgrywa kluczową rolę jako główny filar działań. Celem zbiórki jest nie tylko efektywne zarządzanie (...), ale również budowanie świadomości proekologicznej wśród mieszkańców, w tym w szczególności w szkołach i przedszkolach. Dzięki innowacyjnym narzędziom edukacyjnym oraz zaangażowaniu lokalnych społeczności projekt promuje odpowiedzialność ekologiczną i zachęca do aktywnego udziału w procesie (...). X zaprasza placówki edukacyjne do udziału w interaktywnych prelekcjach ekologicznych, dostosowanych do różnych grup wiekowych – od przedszkoli po szkoły średnie. Celem prelekcji jest budowanie świadomości ekologicznej i zachęcanie uczniów do udziału w proekologicznych inicjatywach takich jak C. Uczestnicy dowiadują się, jak codzienne działania, w tym (...), przyczyniają się do(...), oraz poznają innowacyjny system (...) – C.
(...)
X wspiera edukację, przekazując uczniom(...). Działanie to odpowiada na potrzeby lokalnych szkół, wyrównując szanse edukacyjne dzieci i młodzieży. Celem praktyki było wsparcie (...). X przygotowała (...) i przekazała je do wybranych szkół średnich. X zdecydowała się na ten projekt, aby wspierać edukację młodzieży i wzmocnić swoją odpowiedzialność społeczną. Beneficjentami byli maturzyści, (...). X w realizacji praktyki współpracowała z lokalnymi szkołami. Inicjatywa ta pozytywnie wpłynęła na wizerunek firmy. Angażując się w edukację młodzieży, X umocniła swoją pozycję odpowiedzialnego społecznie lidera, który troszczy się o przyszłość lokalnych społeczności, a tego rodzaju działania budują zaufanie i pokazują, że X nie tylko koncentruje się na biznesie, ale także aktywnie wspiera rozwój przyszłych pokoleń.
Gra mobilna (...)
X stworzyła grę edukacyjną, która w przystępny sposób uczy zasad (…).
Niniejszy wniosek dotyczy inicjatyw podejmowanych przez X w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, a konkretnie możliwości odniesienia do kosztów uzyskania przychodów nagród wydawanych, bądź które będą wydawane w ramach akcji ekologicznej „B”.
Z tego zaś punktu widzenia należy stwierdzić, że X podjęła oraz zamierza rozszerzać współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ochrony środowiska, w ten sposób, że (…) są zbierane od osób zamieszkujących obszar będący w gestii poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego za pomocą sieci „C”, tj. (...).
Ww. działania odbywają się na podstawie umów o współpracę w zakresie ochrony środowiska zawieranych z poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Umowy te zawierane są według standardowego wzoru oraz różnią się detalami wynikającymi ze specyfiki konkretnej transakcji gospodarczej. Kluczowe elementy ww. umów stanowią określenie motywów oraz celów poszczególnych stron transakcji, określenie przedmiotu umowy oraz określenie wynagrodzenia z tytułu realizacji przedmiotu umowy. Poniżej prezentujemy zapisy standardowych umów o współpracę w ww. zakresie.
I tak, jeśli idzie o określenie motywów oraz celów poszczególnych stron transakcji to zostały one określone w następujący sposób:
(…)
Jeśli idzie o przedmiot umowy o współpracę to strony postanowiły co następuje:
(...)
Wreszcie jeśli idzie o wynagrodzenie z tytułu realizacji przedmiotu umowy to przysługuje ono X od konkretnej jednostki samorządu terytorialnego i zostało określone w następujący sposób:
(...)
Jak wynika z powyższego współpraca z poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie ochrony środowiska została ujęta bardzo szeroko, to jednak mając na uwadze, że przedmiotem wniosku jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez X nagród wydawanych przez X na podstawie poszczególnych umów o współpracę w ramach realizacji akcji „B” w dalszej części wniosku koncentrujemy się na kwestiach dotyczących współpracy w zakresie akcji „B”. Z tego punktu widzenia zaś należy stwierdzić, że akcja ta opiera się o aplikację (...), o której jest mowa w § 1 ust. 2 pkt 3 standardowej umowy o współpracę. W tym kontekście należy podnieść również, iż niezależnie od postanowień konkretnej umowy o współpracę, zarówno sama akcja „B”, jak również aplikacja (...) wykorzystywana w tej akcji posiadają swoje własne regulaminy publikowane przez X w konsekwencji podpisania konkretnych umów o współpracę oraz, których postanowienia wiążą X oraz uczestników akcji.
I tak, jeśli idzie o standardowy regulamin akcji „B” to reguluje on prawa i obowiązki X oraz uczestników akcji w następujący sposób:
(...)
Jeśli zaś idzie o standardowy regulamin aplikacji (...) to wynika z niego w szczególności, że:
(...)
Do chwili obecnej, jako nagrody w ramach akcji „B”, w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C, wydawane były nagrody w postaci (...). W chwili obecnej, X w celu propagowania idei (...) za pomocą C planuje rozszerzyć zakres działania akcji oraz pozyskać nowych uczestników. W powyższym celu, po uzgodnieniu z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego, działając w oparciu o (...) umów o współpracę oraz właściwe przepisy regulaminu akcji oraz zmienionych regulaminów akcji „B” oraz (...) X zamierza poszerzyć spektrum nagród, które będzie mógł uzyskać uczestnik w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C o nagrody w postaci bonów promocyjnych, bonów towarowych/usługowych oraz o nagrody pieniężne. Każdorazowo wyboru nagrody będzie dokonywał uczestnik akcji, który uzyskał określoną ilość punktów.
Zarówno bony promocyjne, jak również bony towarowe/usługowe będą emitowane w formie kodów elektronicznych. Bony promocyjne będą dawały prawo do zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie. Bony towarowe/usługowe będą mogły być wymieniane na konkretne towary lub usługi. Zarówno bony promocyjne, jak również bony towarowe/usługowe będą emitowane zarówno przez podmioty trzecie, jak również przez X
Bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez podmioty trzecie będą dostarczane X przez Partnera oraz będą uprawniały do zakupu towarów/usług po obniżonej cenie lub do wymiany bonów na towary lub usługi w placówkach handlowych podmiotów trzecich, które wyemitowały takie bony. X nie będzie posiadała wiedzy czy, gdzie i kiedy takie bony zostaną zrealizowane.
Bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez X będą uprawniały do zakupu towarów/usług po obniżonej cenie lub do wymiany bonów na towary lub usługi w sklepie internetowym X Funkcjonalność systemu obsługującego sklep internetowy X daje możliwość identyfikacji czy, gdzie i kiedy takie bony zostaną zrealizowane.
Zarówno w przypadku bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie, jak również w przypadku bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach uprawnionymi do wymiany kodów na towary lub usługi będą wszyscy uczestnicy akcji „B”, którzy znajdują się w podobnych okolicznościach faktycznych, tj. w szczególności zdali odpowiednią ilość (...) oraz wybrali tą formę nagrody. Ponadto, uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach, jak również uprawnionymi do wymiany kodów na towary lub usługi będą również inne osoby, które wzięły udział w innych podobnych akcjach i/lub które otrzymały kody w innych podobnych okolicznościach faktycznych.
Zarówno bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez podmioty trzecie, jak również bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez X będą posiadały okres ważności oraz nie będą mogły być przedmiotem obrotu, tj. w szczególności regulamin akcji będzie zastrzegał, że zarówno bony promocyjne, jak również bony towarowe/usługowe winny być wykorzystane w okresie ważności wyłącznie przez uczestnika akcji.
W związku z nabyciem bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych od Partnera, X będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz Partnera stosownego wynagrodzenia na podstawie właściwego dowodu księgowego.
W uzupełnieniu wniosku w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych wskazali Państwo, co następuje.
Osoby uzyskujące świadczenia od X w związku z realizacją akcji „B” nie uzyskują i nie będą uzyskiwać przedmiotowych świadczeń w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą.
Osoby uzyskujące świadczenia od X w ramach akcji „B” nie uzyskują tych świadczeń w związku ze stosunkiem pracy lub stosunkiem cywilnoprawnym z X. Jednakże, aby przystąpić do akcji „B" i być uprawnionym do otrzymania ewentualnych nagród należy zaakceptować regulamin akcji.
Osoby uzyskujące świadczenia nie uzyskują od Państwa przedmiotowych świadczeń jako wygranej/nagrody w konkursie. W przypadku akcji „B” nie mamy do czynienia i nie będziemy mieli do czynienia z konkursem.
W zależności od liczby punktów zgromadzonych przez uczestnika akcji „B”, które podlegają wymianie na nagrody, wartość świadczenia w niektórych przypadkach może przekraczać kwotę 200 zł, a w innych przypadkach nie przekraczać ww. kwoty. Skutki podatkowe wywodzone w tym zakresie przez X w zależności od wysokości kwoty zostały przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2025 r.
Przedmiotowych świadczeń dokonują Państwo w związku ze swoją promocją lub reklamą. Akcja „B” ma na celu reklamę/promocję X na lokalnych rynkach. Akcja „B” kreuje pozytywny wizerunek X jako podmiotu zaangażowanego oraz odpowiedzialnego społecznie, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Dzięki akcji „B” nazwa, logo oraz marka X jest bardziej rozpoznawalna oraz zyskuje popularność wśród lokalnej społeczności. Niezależnie od powyższego X podejmowanymi działaniami zamierza doprowadzić do zwiększenia ilości C posiadanych przez jednostki samorządu terytorialnego, z którymi już została nawiązana współpraca, jak również do wprowadzenia C na obszarze jednostek samorządu terytorialnego, z którymi taka współpraca do tej pory nie została podjęta.
Osoby uzyskujące świadczenia uzyskują od Państwa przedmiotowe świadczenia nieodpłatnie. Osoby uzyskujące świadczenia od X w związku z uczestnictwem w akcji „B” uzyskują je nieodpłatnie. Osoby te nie są zobowiązane do żadnego świadczenia wzajemnego w szczególności osoby te mają dobrowolność przystąpienia do akcji, a zużyty (...) nie przedstawia dla nich żadnej wartości ekonomicznej. Natomiast, jeśli idzie o wynagrodzenie otrzymywane przez X od poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego to nie jest ono związane z wydaniem świadczeń w ramach akcji „B” na rzecz uczestników akcji, ale zależy od ilości C znajdujących się na obszarze konkretnej jednostki samorządu terytorialnego.
Finalnie na rzecz osób uzyskujących świadczenia przedmiotowych świadczeń dokonuje technicznie X. X nabywa nagrody w postaci (...), bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie, nagrody w postaci towarów lub usług wydawanych w zamian za bony towarowe/usługowe emitowane przez X oraz ponosi koszt nagród pieniężnych, które są przyznawane w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C. Ciężar ekonomiczny ww. ponoszony jest przez X. Wymiana zebranych punktów na nagrody odbywa się w (...). Nagrody będą wydawane w miejscu określonym przez X (szczegóły zostaną zamieszczone na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych) lub wysyłane kurierem.
Pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych
1)Czy nagrody w postaci (...) przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
2)Czy nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
3)Czy nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
4)Czy nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
5)Czy nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
6)Czy nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez X oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
7)Czy nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
8)Czy nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez X oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
9)Czy nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
10)Czy nagrody pieniężne przyznawane w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi X ma obowiązki płatnicze lub informacyjne?
Państwa stanowisko w sprawie w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych
W Państwa ocenie:
Ad. 1.
X stoi na stanowisku, że nagrody w postaci (...) przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią po stronie uzyskujących te nagrody przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163, dalej zwana: Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i/lub UoPIT), który będzie zwolniony od podatku do kwoty 200 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT.
W powyższym, zakresie X stoi również na stanowisku, iż nie będzie to przychód z tytułu wygranych w konkursach lub przychód z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT.
W związku z powyższym, po stronie X nie będzie obowiązków płatniczych związanych z uzyskaniem przychodu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT, ale mogą ewentualnie pojawić się obowiązki informacyjne związane z osiągnieciem przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UoPIT oraz art. 20 ust. 1 UoPIT po przekroczeniu kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT. Podstawę prawną ewentualnych obowiązków informacyjnych będzie stanowił art. 42a UoPIT.
Ad. 2-5.
X stoi na stanowisku, że nagrody w postaci bonów promocyjnych lub bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie będą stanowić przychodu po stronie uzyskujących te nagrody ani w momencie wyboru tej formy nagrody, ani w momencie realizacji tej formy bonów.
Z tego punktu widzenia należy bowiem podnieść, że w momencie wyboru jako nagrody takich bonów uczestnicy akcji nie otrzymają realnej oraz konkretnej korzyści w znaczeniu ekonomicznym. W szczególności, bony tylko potencjalnie uprawniają do zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie albo tylko potencjalnie uprawniają do wymiany na towar lub usługę. Bony mogą nie zostać nigdy zrealizowane. Ponadto, zgodnie z założeniami, bony nie powinny być przedmiotem obrotu.
Jeśli zaś idzie o moment realizacji tego typu bonów, X nie będzie miała wiedzy czy, gdzie oraz kiedy tego typu bony zostały zrealizowane.
Ponadto, uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach, jak również uprawnionymi do wymiany kodów na towary lub usługi będą wszyscy uczestnicy akcji „B”, którzy znajdują się w podobnych okolicznościach faktycznych tj. w szczególności zdali odpowiednią ilość e i wybrali tą formę nagrody oraz uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach, jak również uprawnionymi do wymiany kodów na towary lub usługi będą również inne osoby, które wzięły udział w innych podobnych akcjach i/lub które otrzymały kody w innych podobnych okolicznościach faktycznych.
Konsekwentnie, X nie będzie miała w powyższym zakresie żadnych obowiązków płatniczych oraz informacyjnych na gruncie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w momencie przyznania tego typu bonów, ani w momencie ich realizacji.
Ad. 6-9.
X stoi na stanowisku, że nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez X oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie będą stanowić przychodu ani w momencie przyznania tego typu bonów, ani w momencie ich realizacji po stronie uzyskujących te nagrody.
Z tego punktu widzenia należy bowiem podnieść, że w momencie wyboru jako nagrody takich bonów uczestnicy akcji nie otrzymają realnej oraz konkretnej korzyści w znaczeniu ekonomicznym. W szczególności, bony tylko potencjalnie uprawniają do zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie. Bony mogą nie zostać nigdy zrealizowane.
Ponadto, zgodnie z założeniami, bony nie powinny być przedmiotem obrotu.
Jeśli zaś idzie o moment realizacji tego typu bonów uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach będą wszyscy uczestnicy akcji „B”, którzy znajdują się w podobnych okolicznościach faktycznych tj. w szczególności zdali odpowiednią ilość e i wybrali tą formę nagrody oraz uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach będą również inne osoby, które wzięły udział w innych podobnych akcjach i/lub które otrzymały kody w innych podobnych okolicznościach faktycznych.
Konsekwentnie, X nie będzie miała w powyższym zakresie żadnych obowiązków płatniczych oraz informacyjnych na gruncie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w momencie przyznania tego typu bonów, ani w momencie ich realizacji.
X stoi na stanowisku, że nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie będą stanowić przychodu w momencie przyznania tego typu bonów oraz będą stanowić przychód w momencie ich realizacji po stronie uzyskujących te nagrody.
Z tego punktu widzenia należy bowiem podnieść, że w momencie wyboru jako nagrody takich bonów uczestnicy akcji nie otrzymają realnej oraz konkretnej korzyści w znaczeniu ekonomicznym. W szczególności, bony tylko potencjalnie uprawniają do wymiany bonów na towary lub usługi. Bony mogą nie zostać nigdy zrealizowane. Ponadto, zgodnie z założeniami, bony nie powinny być przedmiotem obrotu.
Z tego punktu widzenia należy jednak stwierdzić, że o ile w momencie przyznania tego typu bonów nie pojawi się realna oraz konkretna korzyść po stronie uczestników akcji „B” o tyle może się ona pojawić po stronie uczestników akcji w momencie realizacji tego typu bonów, albowiem w tym momencie uczestnicy otrzymają konkretny towar lub usługę bez ponoszenia z tego tytułu odpłatności i będzie to okoliczność, o której X będzie posiadała wiedzę, albowiem funkcjonalność systemu obsługującego sklep internetowy X daje możliwość identyfikacji czy, gdzie i kiedy takie bony zostaną zrealizowane. Będzie to jednak przychód ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UoPIT oraz art. 20 ust. 1 UoPIT zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT do kwoty 200 zł.
W związku z powyższym, w momencie wyboru tego typu bonów jako nagrody po stronie X nie pojawią się jakiekolwiek obowiązki płatnicze lub informacyjne na gruncie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast jeśli idzie o moment realizacji tego typu bonów to co prawda nie pojawią się obowiązki płatnicze na gruncie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale mogą pojawić się obowiązki informacyjne w przypadku gdy wartość zrealizowanego bonu przekroczyłaby kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT tj. kwotę 200 zł. Podstawę prawną ewentualnych obowiązków informacyjnych będzie stanowił art. 42a UoPIT.
Ad. 10.
X stoi na stanowisku, że nagrody pieniężne przyznawane w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C będą stanowić przychód po stronie uzyskujących te nagrody w rozumieniu art. 11 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz 20 UoPIT.
Jednakże, nie będzie to przychód z tytułu wygranych w konkursach lub z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT w związku, z którymi występują obowiązki płatnicze, o których mowa w art. 41 ust. 4 UoPIT.
Natomiast, będzie to przychód z innych źródeł przychodów, o którym mowa w art. 20 UoPIT zwolniony do kwoty 200 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT w związku, z którym X będzie miała obowiązki informacyjne po przekroczeniu ww. kwoty na podstawie art. 42a UoPIT.
Uwagi ogólne
Podstawowym przepisem z punktu widzenia rozpoznania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych jest art. 11 ust. 1 UoPIT. Przepis ten zawiera ogólną definicję przychodów, która poza wprost wskazanymi wyjątkami ma znaczenie dla rozpoznania przychodów z poszczególnych źródeł przychodów. W szczególności, zgodnie z tym przepisem, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Regulacja ta została następnie rozwinięta w kolejnych przepisach odnośnie świadczeń w naturze oraz innych nieodpłatnych świadczeń.
I tak, zgodnie z art. 11 ust. 2 UoPIT, wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Natomiast, w myśl art. 11ust. 2a UoPIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Ponadto, na mocy art. 11 ust. 2b UoPIT, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według ww. zasad, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Ww. regulacja jest przedmiotem bogatego orzecznictwa, interpretacji organów podatkowych oraz poglądów doktryny prawa.
Z tego punktu widzenia należy stwierdzić, że w praktyce oraz w doktrynie prawa podnosi się, że przychód należy definiować jako przysporzenie majątkowe polegające na zwiększeniu aktywów, bądź pomniejszeniu pasywów o charakterze definitywnym oraz bezzwrotnym.
Ww. przysporzenie może mieć charakter świadczenia pieniężnego, bądź rzeczowego.
W szczególności, odnośnie świadczenia rzeczowego używane są takie pojęcia jak świadczenie w naturze, bądź inne nieodpłatne świadczenie.
Zarówno świadczenia pieniężne, jak również świadczenia rzeczowe winny przynosić realną korzyść w znaczeniu ekonomicznym dla osoby uzyskującej konkretne świadczenie. Korzyść nie może mieć charakteru potencjalnego oraz winna być przypisana do konkretnej osoby uzyskującej świadczenie.
Z tego punktu widzenia podstawowe znaczenie ma wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt: K 7/13 dotyczący wprost oraz bezpośrednio przychodów ze stosunku pracy, ale na mocy autorytetu Trybunału Konstytucyjnego oraz z uwagi na kompleksowe podejście do problematyki definicji przychodów znajdujący w praktyce zastosowanie również do przychodów z innych źródeł przychodów.
Poniżej zaprezentowali Państwo istotne fragmenty uzasadnienia ww. wyroku, które mogą mieć znaczenie dla rozpatrywanej sprawy.
„(…) Świadczenia uzyskiwane od pracodawcy, niezależnie od tego czy są dokonywane w formie pieniężnej czy w formie świadczenia rzeczowego lub usługi, aby podlegały opodatkowaniu muszą prowadzić do pojawienia się po stronie pracownika dochodu, czyli korzyści majątkowej, która może wystąpić w dwóch postaciach: prowadzi do powiększenia aktywów, co jest zwykłym skutkiem wypłaty pieniędzy, albo do zaoszczędzenia wydatków, co może być następstwem świadczenia rzeczowego lub w formie usługi. W wyniku takiego świadczenia w majątku pracownika nie pojawia się wprawdzie realny dochód (w znaczeniu ekonomicznym), ale ponieważ - jak wskazano w pkt 3.2.4. uzasadnienia - znaczenie dochodu na gruncie u.p.d.o.f. jest szersze, zaoszczędzenie wydatków musi być traktowane na równi z przyrostem majątku (…).
Pod pojęciem „inne nieodpłatne świadczenia” - w najszerszym ujęciu - kryją się wszelkiego rodzaju świadczenia, które są dokonywane bez pobierania jakiejkolwiek odpłatności (por. J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz, Warszawa 2014, s. 119, Nb 18). W uchwałach z 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02 (ONSA nr 2/2003, poz. 47) oraz z 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06 (ONSAiWSA nr 12/2006, poz. 153) NSA ustalił rozumienie pojęcia „nieodpłatne świadczenie” na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.; dalej: u.p.d.o.p.). Stwierdził wówczas, że w zakres tego pojęcia wchodzą „wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”.
W uchwałach z 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 oraz z 24 października 2011 r., sygn. akt II FPS 7/10 NSA potwierdził, że przytoczone wyżej stanowisko wypracowane na gruncie u.p.d.o.p. ma zastosowanie również do podatku od osób fizycznych - w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i 3 u.p.d.o.f. (…).
Kryterium tym musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku. Trybunał - w ślad za uchwałą NSA - uznaje, że w zakres nieodpłatnego świadczenia jako przychodu wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, „których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy” (na gruncie u.p.d.o.f. - oprócz wskazanych uchwał z 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 oraz z 24 października 2011 r., sygn. akt II FPS 7/10 - zob. m.in. wyrok z 25 kwietnia 2013 r., sygn. akt II FSK 1828/11, www.orzeczenia.nsa.gov.pl). (…).
Zgodnie z art. 21 § 1 pkt 1 Ordynacji, aby powstało zobowiązanie podatkowe musi zaistnieć określone w ustawie regulującej konstrukcję danego podatku (w tym wypadku w u.p.d.o.f.) zdarzenie (stan faktyczny), z którym ustawa ta łączy powstanie zobowiązania podatkowego. Warunkiem objęcia podatkiem dochodowym korzyści majątkowej uzyskanej przez podatnika jest jej rzeczywisty i wymierny charakter; co do zasady przychodami są jedynie świadczenia rzeczywiście uzyskane, a nie należne przyrosty wartości (por. A. Nita, Prawo podatkowe, op. cit., s. 184; J. Grabarczyk, op. cit., s. 105). Zgodnie ze stanowiskiem wypracowanym w dotychczasowym orzecznictwie Trybunału, nie jest dopuszczalne ustanowienie obowiązku podatkowego nieopartego na skonkretyzowanym obowiązku ustawowym, czytelnym dla podatników i płatników podatku, a także dla administracji podatkowej oraz sądownictwa. Na gruncie u.p.d.o.f. zasadą jest zindywidualizowany obowiązek podatkowy oraz indywidualnie określony podatek wynikający z obowiązujących przepisów podatkowych. Wymóg taki, jak wskazano to w pkt 3.2.1. tej części uzasadnienia, wynika nie tylko z ustaw podatkowych, ale i wprost z Konstytucji. W braku określenia w ustawie chwili powstania obowiązku i podstawy opodatkowania dochodzi do naruszenia zasady zupełności ustawowej podatku i naruszenia art. 217 Konstytucji. (…)”.
Ww. tezy wynikające z wyroku Trybunału Konstytucyjnego zostały następnie rozwinięte w orzecznictwie sądów administracyjnych w sprawach podatkowych. Z tego punktu widzenia, w szczególności, należy zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18.10.2019 r., sygn. akt: II FSK 3659/17 oraz na postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13.10.2014 r., sygn. akt: II FPS 7/14.
Jeśli idzie o wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego to stwierdzono w nim między innymi, że: „(…) Stosownie do art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przytoczona definicja przychodu, wyprowadzona na podstawie tego przepisu, ma charakter ogólny, a zatem będzie ona w użyciu wówczas, gdy zastosowania nie będą znajdować regulacje szczegółowe, inaczej opisujące danego rodzaju przychód. Należy również pamiętać, że przepisy art. 11 u.p.d.o.f. trzeba interpretować w powiązaniu z przepisami art. 10 oraz art. 12-20 u.p.d.o.f., co pozwala na ustalenie, czy dana kwota lub świadczenie przynależą do któregokolwiek ze źródeł przychodów podatkowych.
Jeżeli nie będzie możliwe przyporządkowanie danego świadczenia do jakiegokolwiek źródła przychodu (w tym również do „innych źródeł przychodu” - art. 20 u.p.d.o.f.), to nie będzie ono mogło być uznane za przychód podatkowy, choćby nawet odpowiadało ogólnej definicji przychodu, zawartej w przepisach art. 11 u.p.d.o.f. Wprawdzie z brzmienia przepisu art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., nie wynika to wprost, ale za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Przychód jest bowiem w istocie określonym przyrostem majątkowym, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. Stąd też wszystkie kwoty otrzymywane „tytułem zwrotnym”, takie jak pożyczki, kaucje itp., nie są zaliczane do przychodów podatkowych. Do kategorii przychodów podatkowych zaliczono przychody z nieodpłatnych świadczeń uregulowane w art. 11 ust. 1, ust. 2-2b oraz art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 8 lit. a u.p.d.o.f. (…).
Zgodnie z tymi poglądami, do których przychyla się również skład rozpoznający niniejszą skargę kasacyjną, świadczenia uzyskiwane od pracodawcy, niezależnie od tego czy są dokonywane w formie pieniężnej czy w formie świadczenia rzeczowego lub usługi, aby podlegały opodatkowaniu muszą prowadzić do pojawienia się po stronie pracownika dochodu, czyli korzyści majątkowej, która może wystąpić w dwóch postaciach: prowadzi do powiększenia aktywów, co jest zwykłym skutkiem wypłaty pieniędzy, albo do zaoszczędzenia wydatków, co może być następstwem świadczenia rzeczowego lub w formie usługi. (…)”.
Natomiast jeśli idzie o postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego to podniesiono w nim dodatkowo, iż: „(…) Z przywołanych w uzasadnieniu poglądów doktryny i orzecznictwa sądowo-administracyjnego wynika, że istotą podatków dochodowych jest opodatkowanie skonkretyzowanego przysporzenia, a nie potencjalnej możliwości jego uzyskania. Reguła ta dotyczy zwłaszcza świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, w odniesieniu do których ustawodawca posłużył się jednoznacznym zwrotem „otrzymane”. Użyty w art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. zwrot „wartość otrzymanych świadczeń (...).” wskazuje zarówno na fakt uzyskania takiego świadczenia jako moment powstania zobowiązania podatkowego, jak i podstawę opodatkowania. (…).”.
Podobny pogląd w tej materii funkcjonuje również w doktrynie prawa podatkowego. Z tego punktu widzenia tytułem przykładu należy zwrócić uwagę na pogląd prezentowany przez R. Kowalskiego [w] PIT. Komentarz do wybranych przepisów, publ. LEX/el. 2020, zgodnie z którym: „(…) Istotą przychodu z nieodpłatnych świadczeń jest to, że otrzymujący osiąga rzeczywistą, a nie tylko potencjalną czy spodziewaną korzyść ekonomiczną, autentyczne wzbogacenie czy zaoszczędzenie własnego majątku. Zatem ważne, decydujące wręcz jest to, by po stronie otrzymującego wystąpiła rzeczywista, a nie tylko domniemana korzyść. Co ważne, należy wskazać na konkretne i wymierne finansowo przysporzenie lub obiektywne zaoszczędzenie, ochronę przed wydatkami, które osoba taka musiałaby ponieść, lub stratami, jakie by u niej wystąpiły, gdyby nie otrzymała takiego darmowego świadczenia. (…)”.
Wreszcie na gruncie komentowanej regulacji prawnej zarówno w orzecznictwie sądowym, jak również w doktrynie prawa podnosi się, iż w inny sposób należy rozpoznawać przychody z tytułu świadczeń rzeczowych oraz z tytułu świadczeń pieniężnych tj. świadczenia rzeczowe stanowią przychód podatkowy wyłącznie w momencie ich otrzymania, natomiast świadczenia pieniężne mogą stanowić przychód zarówno w momencie ich otrzymania, jak również w momencie ich postawienia do dyspozycji. Tak, w szczególności, obszernie cytowany wyrok Trybunału Konstytucyjnego:
„(…) Trybunał podziela pogląd, że posłużenie się przez ustawodawcę w tej samej jednostce redakcyjnej aktu prawnego, tj. w art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., dwoma różnymi określeniami dotyczącymi uzyskania przychodu, musi być uwzględnione przy określeniu warunków, od których zależy potraktowanie nieodpłatnego świadczenia pracodawcy jako przychodu pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. Wykładnia językowa nakazuje przyjąć, że warunki te są bardziej restrykcyjne w odniesieniu do „innych nieodpłatnych świadczeń” aniżeli w odniesieniu do pieniędzy i wartości pieniężnych, przy których nie musi dojść do „otrzymania”, gdyż w grę wchodzi także „postawienie ich do dyspozycji podatnika”. (…)”.
Ponadto, w ww. wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał jak należy rozumieć otrzymanie świadczenia w naturze, bądź innego nieodpłatnego świadczenia:
„(…) Ustawodawca nie określił, jak należy rozumieć pojęcie „otrzymania” nieodpłatnych świadczeń. Imiesłów „otrzymane” niewątpliwie jest utworzony od czasownika „trzymać” (dzierżyć); „otrzymać” oznacza: „stać się odbiorcą czegoś; dostać coś w darze lub w zamian za coś” (Podręczny słownik języka polskiego, oprac. E. Sobol, Warszawa 1996). Według innego słownika „otrzymać” oznacza dostać coś w darze, dostać coś co się należy, na co się zasługuje, do czego się dąży, uzyskać coś z czegoś (zob. Uniwersalny słownik języka polskiego, S. Dubisz (red.), Warszawa 2003, s. 602). Otrzymanie świadczenia zakłada zatem aktywność dwu podmiotów: tego kto daje (wręcza) i tego kto uzyskuje. Trzeba ponadto zwrócić uwagę, że w art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., dla określenia warunku powstania przysporzenia ustawodawca posłużył się trybem dokonanym „otrzymane” (a nie „otrzymywane”), tym bardziej akcentując zaistniały już, uprzedni, fakt spełnienia „innego nieodpłatnego świadczenia”; nie wystarczy zatem możliwość (wizja) uzyskania świadczenia. W konsekwencji należy uznać, że przychód ze stosunku pracy powstaje wyłącznie w razie realnego uzyskania przysporzenia w postaci nieodpłatnego świadczenia, nie jest natomiast związany z potencjalną możliwością uzyskania go. (…)”.
Pogląd ten znalazł następnie odzwierciedlenie w jednolitej linii orzeczniczej sądów administracyjnych w sprawach podatkowych oraz interpretacjach organów podatkowych, które wręcz bezpośrednio i wprost przyjmują ten sposób interpretacji za swój. Tytułem przykładu z tego punktu widzenia należy zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6.02.2015 r., sygn. akt: II FSK 3501/14, zgodnie z którym:
„(…) Trybunał przypomniał, że ustawodawca nie określił, jak należy rozumieć pojęcie otrzymania nieodpłatnych świadczeń ale według językowego rozumienia otrzymać oznacza: stać się odbiorcą czegoś; dostać coś w darze lub w zamian za coś. Skoro w art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., dla określenia warunku powstania przysporzenia ustawodawca posłużył się trybem dokonanym „otrzymane” (a nie „otrzymywane”), akcentując zaistniały już fakt spełnienia innego nieodpłatnego świadczenia; nie wystarczy zatem możliwość uzyskania świadczenia. Przychód ze stosunku pracy powstaje, zatem wyłącznie w razie realnego uzyskania przysporzenia w postaci nieodpłatnego świadczenia, nie jest natomiast związany z potencjalną możliwością uzyskania go. (…)”.
Przekładając ww. wywód prawny na stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego wniosku w pierwszej kolejności należy stwierdzić, że oddzielnej analizy wymagają nagrody w formie (...), bonów promocyjnych, bonów towarowych/usługowych oraz nagrody pieniężne.
Nagrody w postaci (...).
Z tego zaś punktu widzenia należy stwierdzić, że jeśli idzie o nagrody w formie (...) to nie ulega wątpliwości, iż mają one charakter świadczeń rzeczowych oraz, że zostaną faktycznie otrzymane przez uczestników akcji. Świadczenie ma charakter realny oraz konkretny i przynosi korzyść w znaczeniu ekonomicznym konkretnemu uczestnikowi akcji, który wybierze, a następnie otrzyma taką nagrodę. Będzie to w związku z powyższym przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 UoPIT.
W ocenie X nie będzie to jednak przychód z tytułu wygranych w konkursach lub z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT.
Z tego punktu widzenia bowiem należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że w przypadku opisanego stanu faktycznego nie będziemy mieli do czynienia z konkursem, tj. konkurs wymaga rywalizacji pomiędzy poszczególnymi uczestnikami. Kryteria rywalizacji winny być czytelne. Co do zasady winien być stworzony regulamin konkursu oraz powołana komisja konkursowa. W zależności od wyników tej rywalizacji uczestnicy winni być nagradzani różnymi nagrodami, tj. zwycięzcy winni być nagradzani nagrodami, natomiast pozostali uczestnicy winni być nagród pozbawieni. W przypadku jeżeli zwycięzców konkursu może być więcej niż jeden, to winni oni zdobywać różne nagrody w zależności od zajętego miejsca, tj. uczestnicy, którzy uplasowali się wyżej winni otrzymywać nagrody bardziej atrakcyjne niż uczestnicy, którzy uplasowali się niżej. Tych wszystkich okoliczności w przypadku opisywanego stanu faktycznego nie ma.
Ponadto, w przypadku opisanego stanu faktycznego nie występują również cechy charakterystyczne dla sprzedaży premiowej, albowiem sprzedaż premiowa to uatrakcyjnienie dokonywanej dostawy towarów lub usług poprzez dodanie do każdej, bądź określonej ilości sprzedawanych towarów lub usług nagród.
Konsekwentnie, istnienie w konkretnym przypadku sprzedaży premiowej wymaga dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz konkretnej osoby, która dodatkowo może być premiowana nagrodą. W przypadku opisywanej sprawy, X nie dokonuje żadnej dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz uczestników akcji „B”. Uczestnicy akcji „B” nie dokonują zakupu od X żadnych towarów, ani usług.
Przychody, które osiąga X z tego tytułu to przychody od właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a nie od uczestników akcji.
W związku z powyższym, w przypadku opisywanego stanu faktycznego nie znajdzie zastosowania wyżej wspomniany art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT. A zatem, X w tym wypadku nie będzie miała obowiązków płatniczych związanych ze stosowaniem tego przepisu.
Będzie to jednak przychód ze źródła przychodów inne źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 UoPIT, który może podlegać zwolnieniu na zasadach opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT. W przypadku przekroczenia kwoty właściwej dla zastosowania tego zwolnienia (200 zł) po stronie X mogą pojawić się obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a UoPIT.
Przychód ten jednak będzie mógł podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Z tego punktu widzenia nie ulega wątpliwości, że sama akcja „B” oraz wydawane w jej ramach nagrody w tym nagrody w formie (...) kreują pozytywny wizerunek X jako podmiotu zaangażowanego oraz odpowiedzialnego społecznie, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Firma X jest w ten sposób promowana w społeczności lokalnej, która postrzega ją jako właśnie taki podmiot tj. zaangażowany oraz odpowiedzialny społecznie. Z tego punktu widzenia nie ulega wątpliwości również, iż dzięki akcji „B” oraz wydawaniu w jej ramach nagród w formie (...) X ma na celu zwiększenie ilości C, a w konsekwencji zwiększenie ilości pozyskania (...) w ten sposób.
Powyższe zaś przekłada się oraz będzie przekładać się na przychody X od właściwych jednostek samorządu terytorialnego oraz z tytułu następnej odsprzedaży, bądź ewentualnego przetwarzania (...). A zatem, działania podejmowane przez X należy postrzegać również jako działania podejmowane w zakresie reklamy.
Nagrody w postaci (...) przyznawane w ramach akcji „B” nie będą również przyznawane na rzecz pracowników w związku ze świadczeniem pracy lub na rzecz osób pozostających z X w stosunku cywilnoprawnym z tytułu świadczenia usług na rzecz X na podstawie tego stosunku tj. X nie wyklucza, że takie osoby wezmą również udział w akcji „B” oraz otrzymają nagrody w postaci (...), ale otrzymanie nagrody nie będzie konsekwencją istnienia stosunku pracy, bądź stosunku cywilnoprawnego, ale (...) za pomocą C.
W związku z powyższym, w przypadku wyboru przez uczestnika akcji „B” nagrody w postaci (...) po stronie uczestnika akcji pojawi się przychód ze źródła przychodów inne źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 UoPIT, który będzie mógł podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT, o ile jednorazowa wartość nagród nie będzie przekraczała kwoty 200 zł. Po przekroczeniu tej kwoty po stronie X mogą pojawić się obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a UoPIT.
Nagrody w postaci bonów
Jeśli zaś idzie o nagrody w formie bonów promocyjnych lub bonów towarowych/usługowych to należy stwierdzić, co następuje.
Nagrody w postaci bonów promocyjnych nie mają charakteru nagród pieniężnych, ale charakter rzeczowy. W konsekwencji nie stanowią świadczenia pieniężnego tylko świadczenie rzeczowe. W szczególności, z tego punktu widzenia należy podnieść, że bony promocyjne nie stanowią przychodu z tytułu postawionych do dyspozycji albo otrzymanych pieniędzy, ani wartości pieniężnych w rozumieniu art. 11 ust. 1 UoPIT, albowiem bony promocyjne nie stanowią substytutu pieniądza, tj. w szczególności: nie dają możliwości zapłaty za towar lub usługę, nie skutkują umorzeniem zobowiązania z tytułu zapłaty ceny za taki towar lub usługę oraz nie mogą być przedmiotem obrotu jako prawo majątkowe.
Podobnie również orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje organów podatkowych.
·Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. akt: II FSK 2478/17. „(…) Nie można wobec tego zgodzić się z organem interpretacyjnym, że kwota równoważna kwocie zrealizowanego kuponu rabatowego stanowi dla klienta internetowej platformy handlowej „wartość pieniężną”, o której stanowi art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. W orzecznictwie przyjmuje się, że pod pojęciem „wartości pieniężne” rozumieć należy aktywa finansowe, stanowiące substytut pieniądza, a więc przede wszystkim papiery wartościowe, a także środki płatnicze, jak weksle, czeki, akredytywy, przekazy. (…)”.
·Interpretacja indywidualna DKIS z dnia 31 lipca 2024 r., nr: 0112-KDIL2-1.4011.482.2024.2.TR. „(…) Kody rabatowe nie stanowią „wartości pieniężnej”, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Kody rabatowe w relacji „Wnioskodawczyni-Klient” nie będą pełniły środka płatniczego, nie pozwolą na umorzenie zobowiązania w całości lub w części, nie będą stanowiły substytutu pieniądza. Kod rabatowy obniży cenę nabywanych przez Klienta produktów, o ile w ogóle postanowi on wykorzystać Kod rabatowy. Niemniej poza klasyczną obniżką ceny, Klient nie otrzyma od Spółki nieodpłatnego produktu. (…)”.
Przyjmując zaś, że wybór nagród w formie bonów promocyjnych stanowi świadczenie rzeczowe należy podnieść w dalszej kolejności, iż nie będzie on również stanowił przychodu z tytułu otrzymanych świadczeń w naturze albo innych nieodpłatnych świadczeń w oparciu o art. 11 ust. 1 UoPIT, albowiem sam wybór jako nagrody bonu promocyjnego nie stanowi jeszcze dla uczestnika realnej korzyści w znaczeniu ekonomicznym. Bon promocyjny oznacza bowiem w istocie możliwość uzyskania hipotetycznego rabatu w przyszłości. Ewentualna korzyść może wystąpić dopiero w przyszłości, kiedy uczestnik zrealizuje bon promocyjny w ten sposób, że dokona zakupu towaru lub usługi po obniżonej cenie. Z tego punktu widzenia należy jednak podnieść, że bon promocyjny w rzeczywistości może nigdy nie zostać zrealizowany. Bon promocyjny nie może być przedmiotem obrotu jako prawo majątkowe.
W powyższym zakresie, podobnie również orzecznictwo sądowe oraz interpretacje organów podatkowych. Z tego punktu widzenia należy patrzeć w szczególności na niżej przewołane orzeczenia oraz interpretacje.
·Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4.10.2022 r., sygn. akt.: II FSK 298/20. „(…) Samo otrzymanie przyrzeczenia rabatu (w postaci kuponu rabatowego lub kodu) nie stanowi jeszcze żadnego świadczenia gdyż obdarowany kuponem rabatowym lub kodem nic realnego w tym momencie nie otrzymuje. Dopóki bowiem kupon rabatowy lub kod nie zostaną zrealizowane podatnik ma jedynie potencjalną możliwość otrzymania zniżki w cenie zakupu konkretnego towaru. Przy czym podkreślić należy, że kupon taki czy też kod mogą w ogóle nie zostać zrealizowane. To czy kupony lub kody zostaną zrealizowane czy też nie, w chwili ich otrzymania nie jest wiadome. Co więcej kupon rabatowy lub kod nie może być przedmiotem obrotu, a więc nie stanowi zbywalnego prawa majątkowego. Zasadnie więc Sąd pierwszej instancji uznał, że „otrzymanie nagrody w postaci kuponu rabatowego (w formie vouchera lub karty podarunkowej) lub kodu wymiennego (niezależnie od tego, czy jest jego wartość jest określona kwotowo, czy też procentowo) nie mieści się w ww. zakresie pojęciowym przychodu. Nie można w tym przypadku mówić o wzbogaceniu się podatnika (laureata), gdzie - otrzymany przez podatnika (laureata) kupon rabatowy lub kod wymienny - miałby stanowić dodatkowy, definitywny jego majątek. Niewątpliwie nie można otrzymania przez laureata kuponu rabatowego kwalifikować jako powiększenia wartości majątku lub zmniejszenia wartości zobowiązań mającego charakter definitywny i ostateczny co z kolei jest warunkiem koniecznym dla uznania danego świadczenia za przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. (…)”.
·Interpretacja indywidualna DKIS z dnia 31 lipca 2024 r., nr: 0112-KDIL2-1.4011.482.2024.2.TR. „(…) Nie można również pominąć, że dla uznania danego zdarzenia za świadczenie nieodpłatne, zaistnieć musi element rzeczywistości przysporzenia, a nie li tylko jego potencjalności. W przypadku przyznanego Kodu rabatowego Spółka nie zamierza zmuszać Klientów do realizacji Kodów rabatowych, a jedynie przyznawać je, dodatkowo limitując możliwość ich wykorzystania poprzez określenie terminu ważności. Z pewnością istotna część Klientów, jak wskazuje na to doświadczenie Spółki, nie wykorzysta swoich Kodów rabatowych, pozostawiając je jedynie przez określony czas jako wirtualny zapis na swoich kontach klienckich. Niezrozumiałym byłoby wówczas rozpoznawanie przychodu po stronie takiego Klienta, bowiem otrzymanie przez niego możliwości zakupienia kolejnego produktu po obniżonej cenie, jest tylko możliwością, z której ostatecznie może nie skorzystać. Nie sposób rozpatrywać również samego aktu realizacji Kodu rabatowego, tj. zakupu produktu Spółki po obniżonej cenie, jako przychodu podatkowego powstającego po stronie Klienta. W zakresie stosunku zobowiązaniowego określonego cywilistycznie należałoby uznać, że posiadacz Kodu rabatowego, który deklaruje chęć jego wykorzystania będzie uprawniony do zakupienia produktu lub produktów Spółki po obniżonej cenie, tj. zaproponowana mu cena będzie niższa niż zaproponowana Klientowi nieposiadającemu Kodu rabatowego. Nie oznacza to jednak, że Kod rabatowy jest instrumentem pozwalającym uregulować część ceny podobnie jak pieniądze czy inny środek płatniczy. Kod rabatowy pozwala jedynie cenę obniżyć. Sprzedaż produktu przez Spółkę Klientowi dysponującemu Kodem rabatowym nie może być również rozpatrywana w kategoriach nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia, ponieważ jak najbardziej w sytuacji wykorzystania Kodu rabatowego dojdzie do odpłatności - Klient będzie zobowiązany do uregulowania w całości zaproponowanej mu przez Spółkę (zrabatowanej) ceny. (…) Mając na względzie powyższe Wnioskodawczyni uważa, że otrzymanie lub realizacja Kodu rabatowego przez Klienta nie spowoduje powstania po jego stronie przychodu na gruncie ustawy o PIT, a tym samym na Wnioskodawczyni nie będą spoczywały obowiązki płatnika podatku, jak wystawienie informacji o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) lub pobranie podatku, tym samym otrzymanie lub realizacja Kodu rabatowego pozostaną neutralne na gruncie ustawy o PIT z perspektywy Klienta. (…)”.
Jeśli zaś idzie o moment realizacji bonów promocyjnych to sytuacja nieco odmiennie wygląda w przypadku bonów emitowanych przez podmioty trzecie oraz w przypadku bonów emitowanych przez X
Z tego punktu widzenia należy bowiem zauważyć, iż w przypadku bonów emitowanych przez podmioty trzecie X nie będzie posiadała wiedzy na temat momentu, miejsca oraz zakresu ich realizacji. Natomiast, w przypadku bonów emitowanych przez X będzie ona taką wiedzę posiadała.
Jednakże, w obu przypadkach po stronie uczestników, którzy wybrali tę formę nagrody nie powstanie również przychód w momencie realizacji tego typu bonów, ponieważ realizacja bonu promocyjnego będzie w istocie oznaczać, że podobną cenę za towar lub usługę będą mogły otrzymać również inne osoby fizyczne znajdujące się w takim samym lub podobnym stanie faktycznym, tj. np. inne osoby które (...) za pomocą C oraz wybrały jako nagrodę bon promocyjny, bądź skorzystały z innej podobnej akcji. Cena zakupu towaru lub usługi będzie więc taka sama albo bardzo podobna dla szerszego kręgu adresatów. Powyższe skutkuje zaś brakiem powstania przychodu.
Tak w szczególności wskazuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9.11.2019 r., sygn. akt: II FSK 2478/17: „(…) Warunkiem ich otrzymania przez klienta platformy będzie dokonanie transakcji zakupu w czasie trwania promocji, co powoduje, że tak określona zniżka dotycząca ceny przyszłych zakupów skierowana będzie do nieograniczonego grona osób. Reasumując należy stwierdzić, że realizacja przez klienta „kuponu rabatowego” otrzymanego w ramach promocji od podmiotu prowadzącego internetową platformę handlową, uprawniającego go do zakupu za pośrednictwem tej platformy w przyszłości dowolnego produktu po obniżonej cenie, nie stanowi dla niego przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 oraz art. 14 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). (…)”.
Z punktu widzenia sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku należy stwierdzić, że konsekwencje będą podobne również w przypadku wybrania jako nagrody przez uczestnika akcji bonu towarowego/usługowego, albowiem również w tym przypadku w momencie wyboru takiej nagrody po stronie uczestnika nie pojawi się realna korzyść w znaczeniu ekonomicznym. W szczególności, również bony towarowe/usługowe nie powinny być przedmiotem obrotu oraz mogą nigdy nie zostać zrealizowane.
Jeśli zaś idzie o moment realizacji tego typu bonów to zarówno w przypadku bonów emitowanych przez podmioty trzecie, jak również w przypadku bonów emitowanych przez X po stronie uczestników może pojawić się przychód z innych źródeł przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UoPIT oraz art. 20 ust. 1 UoPIT zwolniony od podatku do kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT, tj. do kwoty 200 zł.
Jednakże, w przypadku bonów emitowanych przez podmioty trzecie X nie będzie posiadała wiedzy na temat momentu, miejsca oraz zakresu ich realizacji i w związku z powyższym nie będzie miała obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 42a UoPIT.
Natomiast w przypadku bonów emitowanych przez X, X taką wiedzę będzie posiadała i w związku z powyższym tylko w tym ostatnim przypadku po stronie X pojawią się obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a UoPIT, po przekroczeniu kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT tj. po przekroczeniu kwoty 200 zł w odniesieniu do ceny konkretnego towaru lub konkretnej usługi otrzymanej w związku z jej wymianą w zamian za bon.
Z tego zaś punktu widzenia należy stwierdzić, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT, który ma wpływ na obowiązki informacyjne, o których jest mowa w art. 42 UoPIT, wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Przekładając ww. regulację prawną na ustalony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nie ulega wątpliwości, że sama akcja „B” oraz wydawane w jej ramach nagrody w formie bonu towarowego/usługowego, który zostanie następnie wymieniony na konkretny towar lub usługę kreują pozytywny wizerunek X jako podmiotu zaangażowanego oraz odpowiedzialnego społecznie, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Firma X jest w ten sposób promowana w społeczności lokalnej, która postrzega ją jako właśnie taki podmiot, tj. zaangażowany oraz odpowiedzialny społecznie. Z tego punktu widzenia nie ulega wątpliwości również, iż dzięki akcji „B” oraz wydawaniu w jej ramach nagród w formie bonów towarowych/usługowych, które zostaną następnie wymienione na konkretne towary lub usługi, X ma na celu zwiększenie ilości C, a w konsekwencji zwiększenie ilości pozyskania (...) w ten sposób.
Powyższe zaś przekłada się oraz będzie przekładać się na przychody X od właściwych jednostek samorządu terytorialnego oraz z tytułu następnej odsprzedaży, bądź ewentualnego przetwarzania (...).
A zatem, działania podejmowane przez X należy postrzegać również jako działania podejmowane w zakresie reklamy.
Nagrody w postaci towarów/usług otrzymane w związku z wymianą konkretnych bonów towarowych/usługowych w ramach akcji „B” nie będą również przyznawane na rzecz pracowników w związku ze świadczeniem pracy lub na rzecz osób pozostających z X w stosunku cywilnoprawnym z tytułu świadczenia usług na rzecz X na podstawie tego stosunku, tj. X nie wyklucza, że takie osoby wezmą również udział w akcji „B” oraz otrzymają nagrody w postaci towarów/usług otrzymanych w związku z wymianą konkretnych bonów towarowych/usługowych, ale otrzymanie nagrody nie będzie konsekwencją istnienia stosunku pracy, bądź stosunku cywilnoprawnego, ale (...) za pomocą C.
Nagrody pieniężne
Wreszcie, jeśli zaś idzie o nagrody pieniężne to należy stwierdzić, że w ocenie X będą one stanowiły przychód w rozumieniu wyżej wspomnianego art. 11 ust. 1 UoPIT, jednakże nie będzie to przychód z tytułu wygranych w konkursach lub z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT, ale przychód ze źródła przychodów inne źródła przychodów, o którym mowa w art. 20 UoPIT, który może podlegać zwolnieniu na zasadach opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT.
Z tego punktu widzenia bowiem należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że w przypadku opisanego stanu faktycznego nie będziemy mieli do czynienia z konkursem tj. konkurs wymaga rywalizacji pomiędzy poszczególnymi uczestnikami. Kryteria rywalizacji winny być czytelne. Co do zasady winien być stworzony regulamin konkursu oraz powołana komisja konkursowa. W zależności od wyników tej rywalizacji uczestnicy winni być nagradzani różnymi nagrodami. Zwycięzcy winni być nagradzani nagrodami. Pozostali uczestnicy winni być nagród pozbawieni. W przypadku jeżeli zwycięzców konkursu może być więcej niż jeden, to winni oni zdobywać różne nagrody w zależności od zajętego miejsca, tj. uczestnicy, którzy uplasowali się wyżej winni otrzymywać nagrody bardziej atrakcyjne niż uczestnicy, którzy uplasowali się niżej. Tych wszystkich okoliczności w przypadku opisywanego stanu faktycznego nie ma.
Ponadto, w przypadku opisanego stanu faktycznego nie występują również cechy charakterystyczne dla sprzedaży premiowej, albowiem sprzedaż premiowa to uatrakcyjnienie dokonywanej dostawy towarów lub usług poprzez dodanie do każdej, bądź określonej ilości sprzedawanych towarów lub usług nagród. Konsekwentnie, istnienie w konkretnym przypadku sprzedaży premiowej wymaga dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz konkretnej osoby, która dodatkowo może być premiowana nagrodą.
W przypadku opisywanej sprawy X nie dokonuje żadnej dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz uczestników akcji „B”. Uczestnicy akcji „B” nie dokonują zakupu od X żadnych towarów, ani usług. Przychody, które osiąga X z tego tytułu to przychody od właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a nie od uczestników akcji.
W związku z powyższym, w przypadku opisywanego stanu faktycznego nie znajdzie zastosowania wyżej wspomniany art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT. A zatem, X w tym wypadku nie będzie miała obowiązków płatniczych związanych ze stosowaniem tego przepisu.
Natomiast, nie ulega wątpliwości, iż w przypadku wybrania nagrody w formie pieniężnej uczestnicy akcji „B” będą uzyskiwali przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 UoPIT, kwalifikowany do źródła przychodów inne źródła przychodów, o którym mowa w art. 20 UoPIT. Przychód ten jednak będzie mógł podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Z tego punktu widzenia nie ulega wątpliwości, że sama akcja „B” oraz wydawane w jej ramach nagrody w tym nagrody pieniężne kreują pozytywny wizerunek X jako podmiotu zaangażowanego oraz odpowiedzialnego społecznie, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Firma X jest w ten sposób promowana w społeczności lokalnej, która postrzega ją jako właśnie taki podmiot tj. zaangażowany oraz odpowiedzialny społecznie. Z tego punktu widzenia nie ulega wątpliwości również, iż dzięki akcji „B” oraz wydawaniu w jej ramach nagród w tym nagród pieniężnych X ma na celu zwiększenie ilości C, a w konsekwencji zwiększenie ilości pozyskania (...) w ten sposób.
Powyższe zaś przekłada się oraz będzie przekładać się na przychody X od właściwych jednostek samorządu terytorialnego oraz z tytułu następnej odsprzedaży, bądź ewentualnego przetwarzania (...). A zatem, działania podejmowane przez X należy postrzegać również jako działania podejmowane w zakresie reklamy.
Nagrody pieniężne przyznawane w ramach akcji „B” nie będą również przyznawane na rzecz pracowników w związku ze świadczeniem pracy lub na rzecz osób pozostających z X w stosunku cywilnoprawnym z tytułu świadczenia usług na rzecz X na podstawie tego stosunku, tj. X nie wyklucza, że takie osoby wezmą również udział w akcji „B” oraz otrzymają nagrody pieniężne, ale otrzymanie nagrody nie będzie konsekwencją istnienia stosunku pracy, bądź stosunku cywilnoprawnego, ale (...) za pomocą C.
Konsekwentnie, w przypadku jeżeli jednorazowa wartość nagród pieniężnych przyznanych konkretnemu uczestnikowi nie przekroczy 200 zł to po stronie uczestnika otrzymany przychód będzie wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a UoPIT, a po stronie X nie pojawią się obowiązki informacyjne w związku z osiągnieciem takiego przychodu.
Natomiast, jeżeli jednorazowa wartość nagród pieniężnych przyznanych konkretnemu uczestnikowi przekroczyłaby ww. kwotę to po stronie uczestnika pojawi się przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 UoPIT oraz art. 20 UoPIT, a po stronie X pojawią się obowiązki informacyjne związane z rozpoznaniem tego przychodu. Podstawę prawną obowiązków informacyjnych w tym przypadku będzie stanowił art. 42a UoPIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie natomiast art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy,
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Natomiast zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Sformułowanie „w szczególności” zawarte w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy przekazywanie przez Państwa opisanych świadczeń rzeczowych oraz pieniężnych skutkuje po Państwa stronie obowiązkami płatnika oraz obowiązkami informacyjnymi z tytułu dokonywania świadczeń zakwalifikowanych do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.
Jak Państwo również doprecyzowali:
· Osoby uzyskujące świadczenia od X w związku z realizacją akcji „B” nie uzyskują i nie będą uzyskiwać przedmiotowych świadczeń w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą.
·Osoby uzyskujące świadczenia od X w ramach akcji „B” nie uzyskują tych świadczeń w związku ze stosunkiem pracy lub stosunkiem cywilnoprawnym z X Jednakże, aby przystąpić do akcji „B” i być uprawnionym do otrzymania ewentualnych nagród należy zaakceptować regulamin akcji.
Odnosząc się natomiast do poszczególnych świadczeń wymienionych w opisie zdarzenia, wskazuję, co następuje.
W odniesieniu do bonów promocyjnych uprawniających do zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie wskazuję, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „rabat” czy „kod rabatowy”. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia, rabat oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).
Zatem nie można uznać, że osoba otrzymująca opisany bon promocyjny, czy korzystająca z takiego bonu nabywając towar lub usługę po cenie niższej od regularnej oferty, osiąga korzyść majątkową odpowiadającą różnicy w cenie produktu. Nie ma wątpliwości, że każdy rabat (jako zniżka ceny) uzyskany w związku z realizacją bonu promocyjnego stanowi określoną korzyść dla nabywcy towaru lub usługi objętego tym rabatem. Jednakże przyjęcie stanowiska, że stanowi on przychód w postaci wartości pieniężnej oznaczałoby, że każdy konsument nabywający towar lub usługę po obniżonej cenie w stosunku do pierwotnej ceny, każdorazowo powinien wykazywać przychód podlegający opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej różnicy pomiędzy ceną pierwotną a rzeczywistą ceną zapłaconą za dany towar lub usługę.
Jak wynika z opisu sprawy, akcja jest kierowana do szerokiego grona odbiorców, będących osobami fizycznymi. Wobec tego, krąg uprawnionych do skorzystania z akcji, uprawniających do uzyskania bonów promocyjnych uprawniających do zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie będzie potencjalnie nieograniczony.
Skoro możliwość dokonania zakupu po cenie preferencyjnej z użyciem bonu promocyjnego będzie dotyczyła szerokiej grupy beneficjentów, to nie będzie generowała po ich stronie powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia:
1)nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie stanowią przychodu w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi Państwo mieliby obowiązki płatnicze lub informacyjne;
2)nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie stanowią przychodu w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi Państwo mieliby obowiązki płatnicze lub informacyjne;
3)nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez Państwa oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie stanowią przychodu w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi Państwo mieliby obowiązki płatnicze lub informacyjne;
4)nagrody w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez Państwa oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie stanowią przychodu w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi Państwo mieliby obowiązki płatnicze lub informacyjne.
W odniesieniu natomiast do pozostałych świadczeń, wskazuję, co następuje.
Niewątpliwie wartość przekazanych przez Państwa opisanych we wniosku (...) oraz kwot pieniężnych stanowi przysporzenie majątkowe uczestnika akcji. Jednocześnie, również wartość każdego z przekazanych przez Państwa bonów/towarowych do wymiany bonów na towary lub usług stanowi przysporzenie majątkowe uczestnika akcji, ponieważ bony te są wymienne na towary lub usługi, co świadczy, że mają określoną, konkretną wartość. Tym samym, niezależnie od tego czy uczestnik akcji zrealizuje dany bon czy nie, ma jednak postawiony do dyspozycji konkretny przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany na zasadach ogólnych.
Skoro, jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia, nie łączy Państwa żadna relacja prawna (poza regulaminową) z osobami biorącymi udział w akcji (w tym umowa o pracę albo stosunek cywilnoprawny), przychody tychże uczestników nie mieszczą się w żadnym ze źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1- 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, wartość przekazywanych przez Państwa na rzecz uczestników: (...), bonów towarowych/usługowych oraz świadczeń (nagród) pieniężnych stanowi dla tychże osób w momencie przekazania przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuję, że zgodnie z tym przepisem:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Dla zastosowania ww. zwolnienia decydujące jest zatem spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym przepisie, tj.:
·świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
·świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
·jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
·świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.
Tymczasem, ze zdarzenia będącego przedmiotem wniosku wynika, że opisane w nim świadczenia nie mają charakteru bezwarunkowego, tj. nie są przyznawane niezależnie od (...) oraz zebranych punktów. Wręcz przeciwnie, z opisu zdarzenia wynika, że Państwa świadczenia stanowią niejako formę gratyfikacji za (...) przez uczestnika akcji (...) oraz zebrane punkty. Z tego też względu świadczeń tych nie należy kwalifikować jako nieodpłatnych.
O ile zatem zgodzić należy się, że nie łączy Państwa żadna relacja z osobami biorącymi udział akcji (w tym umowa o pracę albo stosunek cywilnoprawny), przez co okoliczność ta nakazuje zakwalifikowanie przychodu tych osób (uczestników) do przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz że Państwa działania związane są z Państwa promocją/reklamą, o tyle przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy odnosi się w swej treści wprost do nieodpłatnych świadczeń. Z racji natomiast niespełnienia wszystkich przesłanek umożliwiających uznanie świadczenia za nieodpłatne, art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania.
Świadczeń, o których mowa we wniosku nie można kwalifikować jako świadczeń nieodpłatnych.
Ponadto, w przypadku nagród pieniężnych tym bardziej nie mamy do czynienia ze świadczeniami nieodpłatnymi, ponieważ są one świadczeniami pieniężnymi, których ww. zwolnienie podatkowe wolą ustawodawcy nie obejmuje. Gdyby bowiem ustawodawca chciał zwolnić od podatku wskazanym przepisem również świadczenia pieniężne, zakres przedmiotowego zwolnienia nie zostałby świadomie zawężony do jedynie nieodpłatnych świadczeń.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że wartość świadczeń przekazywanych przez Państwa w postaci: (...), bonów towarowych/usługowych oraz świadczeń (nagród) pieniężnych w zamian za (...) przez uczestników akcji (...), stanowi dla tychże uczestników w momencie przekazania (postawienia do dyspozycji) przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Państwo, zgodnie z art. 42a ww. ustawy, nie są jednak zobowiązani do pobrania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, a są Państwo jedynie zobowiązani sporządzić stosowne informacje, według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-11) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, przesłać je danemu podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Reasumując, na gruncie opisanego we wniosku zdarzenia stwierdzam, że:
1)nagrody w postaci (...) przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi mają Państwo obowiązki informacyjne, ale nie obowiązki płatnicze;
2)nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi mają Państwo obowiązki informacyjne, ale nie obowiązki płatnicze;
3)nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie stanowią przychodu w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi nie mają Państwo obowiązków płatniczych, ani informacyjnych;
4)nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez Państwa oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód w momencie wyboru tej formy nagrody po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi mają Państwo obowiązki informacyjne, ale nie obowiązki płatnicze;
5)nagrody w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez Państwa oraz przyznawanych w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C nie stanowią przychodu w momencie realizacji tej formy bonów po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi nie maja Państwo obowiązków płatniczych, ani obowiązków informacyjnych;
6)nagrody pieniężne przyznawane w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z (...) za pomocą C stanowią przychód po stronie uzyskujących te nagrody w związku, z którymi mają Państwo obowiązki informacyjne, ale nie obowiązki płatnicze.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Przedmiotem interpretacji są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń oraz zdarzenia przyszłych, które Państwo przedstawili stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do przywołanej interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Odnosząc się z kolei do przywołanych przez Państwa orzeczeń sądowoadministracyjnych należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
