Obowiązki i odpowiedzialność pracowników oświaty
Wstęp
Zakres odpowiedzialności pracowników oświaty zależy przede wszystkim od ciążących na nich obowiązków. Spotykają się tu dwie grupy zawodowe - nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni, dlatego kwestie odpowiedzialności regulowane będą w różny sposób. Inne zasady dotyczą rozpatrywania odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, a inne - pracowników administracyjnych szkoły. Odrębne będą również kary i konsekwencje naruszenia podstawowych obowiązków przez obie grupy zawodowe. Dodatkowo szczególne obowiązki, a tym samym i konsekwencje ich niedopełnienia, dotyczą dyrektorów i głównych księgowych szkół. W Poradniku zostały wskazane sytuacje, w których pracownicy poniosą odpowiedzialność dyscyplinarną, oraz zakres tej odpowiedzialności.
Odpowiedzialność pracowników oświaty nie ogranicza się jedynie do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Pracownicy ci odpowiadać będą również za naruszenie organizacji i porządku pracy, narażenie pracodawcy na straty finansowe, jak również za narażenie na utratę życia lub zdrowia podopiecznych. W szczególnych przypadkach odpowiedzialność tych osób rozpatrywana będzie na kilku płaszczyznach. Spowoduje to określone konsekwencje - zarówno w kwestii ich uprawnień pracowniczych jak i w majątku osobistym.
W Poradniku zostały przedstawione szczegółowo:
● obowiązki dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
● zakres oraz tryb oceny pracy pracowników placówek oświatowych, który ma bezpośredni wpływ na dalszą ich karierę,
● podstawy i obowiązki stron stosunku pracy przy odpowiedzialności porządkowej i materialnej.
Dodatkowo zostało omówione, kiedy i w jakich przypadkach pracownicy oświaty za niedopełnienie swoich obowiązków służbowych poniosą odpowiedzialność cywilną.
1. Obowiązki pracowników oświaty
Wśród pracowników oświaty wyróżniamy trzy podstawowe grupy pracowników. Pierwsza z nich to kierownicy placówek oświatowych - dyrektorzy szkół, przedszkoli i innych placówek. Grupa ta charakteryzuje się największym zakresem obowiązków i odpowiedzialności. Oznacza to najszersze kompetencje i uprawnienia. Drugą grupę stanowią pracownicy pedagogiczni, czyli nauczyciele. Poza ogólnymi obowiązkami, dotyczącymi realizacji zajęć edukacyjnych, ich zadania zależą od prowadzonych zajęć i zleconych czynności. Trzecia i ostatnia grupa składa się z pracowników administracji i obsługi szkoły. Ich obowiązki i kompetencje uzależnione są od zajmowanego przez nich stanowiska.
