Powinności samorządu przy likwidacji szkoły
Aby likwidacja szkoły samorządowej doszła do skutku, powinna zostać podjęta uchwała o likwidacji przez radę bądź sejmik. Na tym nie kończą się zadania samorządu. Niezbędna jest zmiana sieci szkół, często też ich obwodów i aktów założycielskich oraz zapewnienie dowozu uczniów do innej placówki. Trzeba również zagwarantować środki na odprawy dla zwalnianych pracowników.
Szkoła prowadzona przez JST może zostać zlikwidowana po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 59 ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dalej: u.s.o.). Nadzór pedagogiczny nad szkołami samorządowymi sprawuje kurator oświaty (poza szkołami artystycznymi, które jednak z reguły nie są prowadzone przez JST).
Kurator po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły powinien wydać opinię w tej kwestii. Ma na to 14 dni. Jeżeli bowiem prawo uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu gminy, powiatu, samorządu województwa od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska przez ten organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego projektu. Jeżeli natomiast taki organ nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę, powiat, województwo z upływem wspomnianego terminu (art. 89 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 77b ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i art. 80a ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa).
