Gospodarka finansowa jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych - praktyczny komentarz do rozporządzenia
Wstęp
Dość często w praktyce funkcjonowania różnych jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zauważa się brak zrozumienia podstawowych pojęć dotyczących gospodarki finansowej. Na tym tle pojawiają się problemy, które wynikają z wątpliwości co do charakteru i treści ekonomicznej zdarzeń występujących w tych jednostkach i tym samym interpretacji przepisów dotyczących gospodarki finansowej. Zakłada się błędnie, że niektóre pojęcia nie wymagają dodatkowych wyjaśnień, a bez gruntownej wiedzy w tym zakresie trudno o sprawne działanie w ramach gospodarki finansowej.
Co prawda Minister Finansów określił, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, a w szczególności:
● sposób i tryb sporządzania planów finansowych,
● sposób dokonywania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych oraz zatwierdzania tych zmian,
● tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych,
● sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach budżetowych,
ale wiele kwestii budzi wątpliwości, ponieważ niestety przedmiotowe rozporządzenie nie omawia wszystkich procesów związanych z prowadzeniem gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. W głównej mierze - jak widać - odnosi się do planowania finansowego oraz procesu pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych oraz sposobu ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach budżetowych, ale już zupełnie pomija kwestię pobierania dochodów i dokonywania wydatków samorządowych jednostek budżetowych, jako kompetencji organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego.
Kłopotliwe są przede wszystkim zwroty wydatków w samorządowych jednostkach budżetowych, ponieważ regulacje w tym zakresie zawarte w komentowanym rozporządzeniu dotyczą jedynie państwowych jednostek budżetowych. Do niejasności można również zaliczyć sposoby opracowywania, sporządzania planów finansowych, w tym ich projektów, zwłaszcza w jednostkach oświatowych, które po wprowadzeniu nowego prawa oświatowego zyskały dodatkowe zasady związane z opiniowaniem tych projektów.

