Sposób obliczania ekwiwalentu urlopowego policjanta niezgodny z Konstytucją
Świadczeniem ekwiwalentnym za przepracowany dzień urlopu jest wynagrodzenie za jeden dzień roboczy. Taki sposób obliczania wartości jednego dnia urlopu wynika z faktu, że urlop wypoczynkowy liczony jest wyłącznie w dniach roboczych. Przyjęcie w art. 115a ustawy o Policji wskaźnika 1/30 części miesięcznego uposażenia policjanta oznacza, że wypłacanej policjantowi należności za jeden dzień niewykorzystanego urlopu nie można nazwać rekompensatą ekwiwalentną.
W dniu 30 października 2019 r. Trybunał Konstytucyjny na wniosek Zarządu Głównego NSZZ Policjantów stwierdził niezgodność z Konstytucją art. 115a ustawy o Policji. Zgodnie z tym przepisem, „ekwiwalent pieniężny za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego oraz za każde rozpoczęte 8 godzin niewykorzystanego czasu wolnego ustala się w wysokości 1/30 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym”. Zdaniem Trybunału, policjanci nie otrzymują obecnie pełnej rekompensaty poniesionej straty za niewykorzystany urlop. Podobne dyskryminujące rozwiązanie funkcjonuje jedynie w SG, CBA oraz BOR (SOP). Korzystne rozwiązanie funkcjonuje w AW, ABW, SKW, SWW, dla żołnierzy zawodowych, pracowników oraz SW, gdzie ekwiwalent wynosi 1/21 (Służba Więzienna) lub 1/22 w pozostałych służbach.
Wniosek o zbadanie zgodności z konstytucją tej normy złożył do Trybunału Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów. We wniosku zwrócono uwagę, że zasady obliczania wysokości ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop przez policjantów różnią się od rozwiązań w tym zakresie w odniesieniu do innych służb mundurowych. Według wnioskodawcy, kwestionowany przepis narusza konstytucyjną zasadę równości poprzez odmienne obliczanie ekwiwalentu pieniężnego za urlop niewykorzystany przez funkcjonariuszy innych służb.
