Odszkodowanie dla pracownika
Pojęcie wygaśnięcia umowy o pracę należy rozumieć jako ustanie stosunku pracy z mocy samego prawa. Może ono nastąpić na podstawie przypadków enumeratywnie wymienionych w kodeksie pracy i innych ustawach. Jednym z takich przypadków jest śmierć pracodawcy.
Wygaśnięcie umowy o pracę jest szczególnym trybem ustania stosunku pracy bez podejmowania przez strony określonych czynności prawnych zmierzających do rozwiązania umowy. Pracodawca dokonuje tylko skreślenia pracownika z ewidencji i wydaje mu świadectwo pracy.
Wygaśnięcie stosunku pracy nie jest równoznaczne z jego rozwiązaniem. Zachodzi ono w szczególnych przypadkach. Jednym z nich jest śmierć pracownika lub pracodawcy.
Najczęściej spotykaną przyczyną ustania stosunku pracy jest rozwiązanie umowy o pracę. Jednakże przepisy prawa przewidują także inną przyczynę, z powodu której stosunek pracy może ustać. Mowa tutaj o wygaśnięciu umowy o pracę.
Jestem 51-letnią kobietą, pracuję od 1977 roku. Wcześniej skończyłam studia wyższe. Mój pracodawca zmarł i w związku z tym umowa o pracę wygasła. Czy mogę ubiegać się o świadczenie przedemerytalne?
Jakie uprawnienia przysługują pracownikom w razie śmierci pracodawcy? Czy przysługuje im odszkodowanie w razie przejęcia zakładu pracy przez nowego pracodawcę?
Prowadzę księgowość i kadry w małym zakładzie pracy. Właściciel firmy zmarł. Kto w takiej sytuacji jest zobowiązany do wypłacenia pracownikom odszkodowań pieniężnych określonych w Kodeksie pracy?
Mój mąż zmarł 16 października br. Oboje byliśmy, zgodnie z dokumentami, pracodawcami dla pracowników prowadzonej przez męża kwiaciarni (7 osób). Ja jednak nigdy nie zajmowałam się kwiaciarnią i po śmierci męża nie potrafię tego robić. Czy śmierć męża nie spowodowała natychmiastowego rozwiązania umów o pracę z pracownikami?
Zasadą jest, że z chwilą śmierci pracodawcy wygasają umowy o pracę. Zdarzenie to będzie wywierać skutki dla pracowników wyłącznie wtedy, gdy ich zmarłym pracodawcą była osoba fizyczna.
W trakcie gdy pracownik firmy, w której zajmuję się obsługą kadrowo-księgową, był na zwolnieniu lekarskim, zmarł jego pracodawca. Z jakim dniem w takiej sytuacji wygasa stosunek pracy, skoro nie można przecież zwolnić osoby nieobecnej w pracy z powodu choroby?
Wygaśnięcie stosunku pracy z powodu śmierci jednej z jego stron powoduje różne konsekwencje prawne. Zdarzenie to wprawdzie unormowano w Kodeksie pracy, ale jest to regulacja dość niepełna. Kodeksowe przepisy związane ze śmiercią stron stosunku pracy nie rozstrzygają bowiem w sposób niebudzący wątpliwości wielu istotnych kwestii, np. związanych z wypłatą świadczeń po zmarłym pracowniku, który nie pozostawił
Po wejściu w życie przepisów ustawy z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej pojawi się nowa instytucja zarządcy sukcesyjnego. W przypadku śmierci pracodawcy przejmie on prowadzenie przedsiębiorstwa, zatem nie dojdzie do wygaśnięcia stosunków pracy z pracownikami tak jak to było dotychczas.
Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem
Działalność prowadzona indywidualnie przez osoby fizyczne jest w Polsce najpopularniejszą formą aktywności gospodarczej. Budowane w ten sposób firmy nie rzadko prowadzą działalność gospodarczą na dużą skalę, co jest równoważne m.in. z dysponowaniem znacznym majątkiem rzeczowym i zatrudnianiem wielu pracowników. Dlatego śmierć przedsiębiorcy prowadzącego taką działalność powoduje poważne konsekwencje
Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, która weszła w życie 25 listopada 2018 r., wprowadza nowe rozwiązania dotyczące m.in. ustalania prawa do świadczeń chorobowych dla pracowników po śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Pracownik, co do zasady, nie zachowa prawa do zasiłku z ubezpieczenia społecznego za okresy przypadające od dnia śmierci pracodawcy do dnia wygaśnięcia
Od 25 listopada 2018 r. ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Nastąpi to tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadziła ustawa o zarządzie sukcesyjnym