wyjaśnienia
MF: dochody z tytułu wpływów z opłat za zajęcie pasa drogowego to paragraf 062
Tak wynika z interpretacji, którą opublikowano w lutym. Czy jednak należy ją bezdyskusyjnie zastosować w praktyce? Jest ona kontrowersyjna i warto najpierw uzyskać opinię swojej RIO. W związku z tym stanowiskiem resortu padają też pytania dotyczące sprawozdania Rb-27S
Chodzi tu o „Wyjaśnienia dotyczące klasyfikacji dochodów z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego” zamieszczone na stronie resortu finansów (https://www.gov.pl/web/finanse/wyjasnienia-dotyczace-klasyfikacji-dochodow-z-tytulu-oplat-za-zajecie-pasa-drogowego). W dokumencie tym przypomniano m.in., że zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 645; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1688; dalej: u.d.p.) za zajęcie pasa drogowego pobiera się opłatę. W art. 40d ust. 2 u.d.p. wskazano, że opłaty, o których mowa w art. 39 ust. 7ab pkt 5 i art. 40 ust. 3, wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2505; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 2760). Opłaty za zajęcie pasa drogowego nie ustala organ podatkowy, lecz robi to w decyzji administracyjnej – stosownie do art. 40 ust. 11 u.d.p. – właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
Finalnie Ministerstwo Finansów podało, że trzeba wziąć pod uwagę wprowadzone – na przestrzeni ostatnich lat – zmiany do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 513; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1347) dotyczące:





