Dziennik Gazeta Prawna 182/2025 z 19.09.2025 [dodatek: DGP Magazyn]
Artykuł
z dnia 19.09.2025
Data publikacji: 19.09.2025
Czy klasę biznesową należy zlikwidować
Samoloty pozostają wielkim wyrzutem sumienia dla wszystkich zatroskanych o neutralność klimatyczną. Nie udało się go na razie ukoić na żadnym globalnym szczycie klimatycznym – na który uczestnicy przylecieli i z którego odlecieli oczywiście samolotami. Bo czymże innym? Problem polega na tym, że już dziś lotnictwo cywilne odpowiada za emisje 2,5 proc. gazów cieplarnianych. A będzie więcej – szacuje się, że do 2050 r. odsetek ten urośnie do prawie jednej czwartej (22 proc.). A to dlatego, że popyt na transport lotniczy przez cały czas rośnie – a trudno sobie wyobrazić, by ludzkość przesiadła się na powrót do statków transoceanicznych, akceptując znaczne wydłużenie czasu podróży. Albo by doszło do odwrotu od globalnej turystyki.

