Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-09-11

Loterie promocyjne, konkursy i sprzedaż premiowa

Chcąc zwiększyć swoje przychody, przedsiębiorcy stosują różnego rodzaju akcje promocyjne. Często korzystają z takich form promocji, jak sprzedaż premiowa, konkurs czy loteria promocyjna. O ile cel takich działań marketingowych jest podobny - mają one zwiększyć sprzedaż czy też spopularyzować określone produkty, o tyle konsekwencje prawnopodatkowe dotyczące poszczególnych promocji mogą być różne.

Stan prawny na 2 września 2008 r.

ALEKSANDRA GRABOWSKA

Loterie promocyjne

Loterie promocyjne postrzegane są jako doskonałe narzędzie wsparcia niezależnie od wielkości grupy docelowej czy rodzaju działalności firmy. Mogą być skutecznie stosowane w przypadku zarówno dużych korporacji, sieci handlowych czy ogólnopolskich dzienników, jak i małych i średnich firm o zasięgu lokalnym. Loterie promocyjne wspierają sprzedaż producenta, dystrybutora czy detalisty. Ponadto mogą stanowić świetny sposób nawiązania dobrych relacji z klientami, partnerami handlowymi, kontrahentami czy sprzedawcami.

Problematyka organizacji loterii promocyjnych uregulowana została w ustawie z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Przedmiotowa ustawa loterie promocyjne zalicza do kategorii gier losowych, czyli gier o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Loterie promocyjne są takim rodzajem gier losowych, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

ZAPAMIĘTAJ

Najważniejszym elementem odróżniającym loterię promocyjną od innych rodzajów promocji jest losowość, czyli zależność wygranej od przypadku.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych loterie promocyjne urządza się jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnej. Loterie promocyjne mogą być urządzane przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej na podstawie udzielonego zezwolenia. Zezwoleń na organizowanie loterii udziela Minister Finansów. Na podstawie delegacji ustawowej Minister Finansów, w rozporządzeniu z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. nr 152, poz. 1486), upoważnił dyrektorów izb skarbowych do wydawania zezwoleń na urządzanie m.in. loterii promocyjnej organizowanej na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00