Waloryzacja kaucji w zarządzie mieniem komunalnym
Czy zwaloryzowana kaucja wypłacana najemcy stanowi dla niego przychód w części przewyższającej kwotę kaucji, która została przez niego wpłacona? Organy podatkowe i sądy administracyjne prezentują w tym zakresie rozbieżne poglądy. Jak więc powinna postępować gmina w związku z zakończeniem umowy najmu?
Jednym z zadań własnych gminy jest tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Gmina w określonych przez ustawodawcę przypadkach i według ustalonych przez niego zasad ma obowiązek zapewnienia lokali w ramach najmu socjalnego i lokali zamiennych, a także zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach. Zadania te wykonuje, wykorzystując mieszkaniowy zasób gminy, lub w inny sposób. Zasady gospodarowania zasobem mieszkaniowym zostały uregulowane m.in. w przepisach ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (dalej: u.o.p.l.). Z art. 6 u.o.p.l. wynika, że zawarcie umowy najmu może być uzależnione od wpłacenia przez najemcę kaucji. Kaucja pełni funkcję zabezpieczającą i ma zapewnić wynajmującemu pokrycie należności z tytułu najmu lokalu, przysługujących mu w dniu jego opróżnienia. Choć wysokość kaucji jest ustalana przez strony umowy, to jednak ustawodawca zastrzegł, że


