Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-09-07

Jakie odrębności występują przy zatrudnianiu niepełnoetatowców

Zatrudnianie pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy jest korzystne dla pracodawców z uwagi na możliwość bardziej elastycznej organizacji pracy w zakładzie oraz ograniczenie kosztów wynagrodzeń. Praca na część etatu jest możliwa przy każdym rodzaju umowy o pracę, a swoboda kształtowania wymiaru czasu pracy przy przyjmowaniu pracownika do pracy jest nieograniczona.

Nawiązując stosunek pracy z pracownikiem niepełnoetatowym, a także podczas jego trwania, musimy pamiętać o kilku ważnych odrębnościach pojawiających się przy ich zatrudnianiu. Realizując obowiązki względem osób na niepełnym etacie i mając na uwadze bezwzględny zakaz jakiegokolwiek dyskryminowania tych osób (chodzi o to, by osoby te były traktowane na równi z pełnoetatowcami), pracodawcy często mają trudności przy obliczaniu i udzielaniu im urlopu wypoczynkowego czy podawaniu informacji o warunkach zatrudnienia. Kłopotliwe może okazać się także ustalanie kwot wolnych od potrąceń dla niepełnoetatowców czy wyliczanie wysokości niektórych świadczeń, przysługujących tym pracownikom (np. świadczeń urlopowych, ekwiwalentu za urlop).

Informacja o warunkach zatrudnienia

Każdemu pracownikowi, w tym również pracownikowi niepełnoetatowemu, należy w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę przekazać pisemną informację o warunkach zatrudnienia. Pracownik powinien zostać poinformowany o obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, wymiarze przysługującego urlopu wypoczynkowego (proporcjonalnego w stosunku do wymiaru etatu), długości okresu wypowiedzenia oraz układzie zbiorowym pracy, którym jest objęty. Ponadto, jeśli pracodawca nie posiada regulaminu pracy, dodatkowo informuje podwładnych o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (art. 29 § 3 Kodeksu pracy).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00