Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-04-01

Gdzie należy odwoływać się od decyzji organów podatkowych

Z początkiem 2004 r. nastąpiła gruntowna reforma sądownictwa administracyjnego w Polsce. Było to podyktowane koniecznością realizacji zapisu Konstytucji RP, która nakazywała (najpóźniej w ciągu 5 lat od wejścia w życie Konstytucji) ustanowienie przepisów prawnych gwarantujących dwuinstancyjne sądownictwo administracyjne.

Obecnie kwestie postępowania przed sądami administracyjnymi regulują:
• Prawo o ustroju sądów administracyjnych,
• Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: PPSA),
• Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych oraz ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Warto zaznaczyć, że trzecia z powołanych ustaw w art. 3 uchyliła ustawę o Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Nowe ustawy w sposób niemalże wyłączny regulują bowiem kwestię postępowania przed sądami administracyjnymi; ograniczono też do minimum stosowanie systemu tzw. odwołań do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i Kodeksu postępowania cywilnego, co czasami bardzo komplikowało procedurę.
WAŻNE!
Podstawową zmianą, jaką wprowadzono uchwalając nowe przepisy, jest to, iż procedura sądowo-administracyjna opiera się na zasadzie dwuinstancyjności.
Sądami administracyjnymi pierwszej instancji są wojewódzkie sądy administracyjne (zwane dalej WSA), zaś sądem odwoławczym, czyli organem drugiej instancji, jest Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00